WE DARE – Värdet av passion för en lyckad kampanj

Satt idag på lunchen och läste ledaren i senaste numret av Passion for Business där ämnet passion togs upp – eller snarare bristen på passion i bland annat svenskt näringsliv och media och hur viktigt det är att våga visa lite glöd. Jag tror helt och fullt ut på att passion är en otroligt viktig del i det vi på Text100 arbetar med dagligen, både när vi pratar om idéer tillsammans med våra kunder men också när vi faktiskt vill få ut ett budskap till deras målgrupper.

Hur kan vi då göra för att känna passion? Något som får mig att känna lite extra glöd är när man gör något som är lite annorlunda mot det man brukar göra och helt enkelt vågar ta steget utanför bekvämlighetszonen. Hur mycket det rör sig om är väldigt olika och alla kan inte gå ut med att Tommy Nilsson helt bytt stil och namn som Marabou gjorde med Black. Men, det måste vara fler än jag som är otroligt nyfikna på hur snacket gick under det mötet när man kom överens om att göra den här kampanjen och tycka vad man vill om den men vad modiga samtliga var som tog ett helt nytt grepp från det Marabou tidigare har gjort. En annan kampanj jag läste om bara här i veckan i Aftonbladet var från livsmedelsbutiken Willys där man illustrerade sina priser jämfört med de andra stora aktörerna genom låga respektive höga hundar som gick runt ute på stan. Jag älskar ju hundar men oavsett om man gör det eller inte så kan ni väl ändå hålla med om att det var ett ganska kul, annorlunda och modigt sätt att visa hur man skiljer sig från sina konkurrenter.

Den största anledningen varför jag tror att många tvekar och inte genomför förslag som är annorlunda är att man är rädd för att förlora någonting. Det kan röra sig om pengar, förtroende eller något likande och det är givetvis aspekter som ska noga vägas in när man ska fatta ett beslut. Förutom passion behöver en lyckad kampanj även tydliga budskap för att målgrupperna inte bara ska uppmärksamma kampanjen, utan också uppfatta den på rätt sätt. Men, för att kommunikation ska kännas levande, inte påklistrad eller påtvingad, behövs enligt min uppfattning både passion och mod. I efterhand är det dessutom ytterst sällan man ångrar saker man har gjort utan snarare ångrar man det man inte gjort.

För ett tag sedan hade vi här på vårt kontor och alla andra Text100 kontor runt om i världen lansering av Text100s värdeord. Ni kan se några bilder från lanseringen på vår facebook-sida, Text100 Stockholm. När jag sitter vid mitt skrivbord, vilket jag gör just nu, skymtar jag precis ovanför min skärmkant en av de uppsatta affischerna med ett utav de lanserade värdeorden som både ger mig lite extra passion och har ett tydligt budskap – We Dare.

Ni får gärna komma med era synpunkter på vad ni tycker gör kommunikation levande.

Trevlig helg!

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to WE DARE – Värdet av passion för en lyckad kampanj

  1. Värdeord inför helgen är “Dare to be passionate”. Läs vårt blogginlägg på ämnet: http://t.co/iqfexQtNpG Vi önskar alla en passionerad helg!

  2. home says:

    pyzrpsbdtxluwrhrbdnlypdbuivt

  3. home says:

    argynzylgnphbwqklwgzeqrvec

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>