Vet du hur man når generation C?

En av världens mest kända experter på sociala medier, Brian Solis, har skrivit en bok i samarbete med IBM, där han skriver om framtidens konsumenter – av Brian kallade generation C. Vi har plockat ut hans bästa tips för hur man når dessa nya konsumenter.

1 . Var inte blyg: bli bekväm med digitala exhibitionister
Medlemmar i Generation C söker konstant virtuell uppmärksamhet. Allt de gör, tänker och är med om delar de i ett flertal nätverk. De delar med sig om vad de äter till frukost, hur de gjorde slut med sin partner, och om det inte finns några bilnetworkder har det inte hänt. Och hur vinner ditt företag på detta? Du behöver inte längre gissa vilka budskap som är relevanta för dina målgrupper. Du kan studera nätdiskussioner och få den senaste informationen om vad som är på tapeten, och använda dessa insikter för att anpassa såväl globala, nationella, som lokala kampanjer så de får god respons hos kunderna.

2 . 1-2-1: Att förstå varje unik kund
När du har fått uppmärksamhet från dina kunder – hur ska du då få dem att agera, för att till exempel köpa din tjänst eller produkt? Det gäller att dra nytta av den stora mängd insikter du kan få om dina kunder genom nätet. I stället för att tvinga alla genom samma ränna bör din marknadsföring, försäljning och service fungera som en tillförlitlig guide, som hjälper varje kund längs dennes enskilda och individuella väg i processen.

3 . Shopping är socialt: Att hitta vänner och få förtroende
Alla talar om ditt varumärke bakom din rygg. Det vill säga, om du inte hittar till rätt nätverk – det nätverk där man skriver om dig. Dina potentiella kunder ställer frågor i sociala nätverk, de diskuterar och jämför priser, skriver recensioner om produkter och tittar på videofilmer med produktinformation. De kanske bestämmer sig för att köpa eller inte köpa – utan att interagera med ditt varumärke. Men du kan inte bara tvinga dig in i konversationen.

4 . Framtidens sil: Utveckling av en ny, dynamisk kundresa
Genom att anpassa din marknadsföring och servicestrategi med de behov som den nya generationen C har, kan du bli en pålitlig partner till dina kunder när de handlar. Och när varje kanal och budskap levererar exakt det de letar efter, precis när de behöver det, kommer du att få mer än bara lojalitet och förtroende – du kommer att förändra sättet du arbetar med marknadsföring – och sättet du gör affärer.
Vill du veta mer om Brian Solis och om boken ”The Connected Consumer and the New Decision Making Cycle”? Ta en titt på hans blogg: http://www.briansolis.com/2014/01/4-steps-connecting-engaging-generation-c/

Boken kan laddas ner gratis här.

About Natalie Majerski

Natalie är kommunikationskonsult på Text100 och arbetar med kunder både inom B2C och B2B. När hon inte arbetar är hon en inbiten kulturnörd med viss tyngdpunkt på musik och film.
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>