Veckan som gick


Förra veckan var verkligen fylld av snackisar och händelser både positiva och lite mindre positiva. Det var allt från utbyggnad av tunnelbanan, Pinterest på svenska, Åkessons gamla intervju på BBC och herrlagets väg till VM. Jag tänkte dock inte gå in djupare på dessa utan istället inleda veckan här på bloggen med att kort lyfta fram mina två favoriter och två som inte var riktigt lika upplyftande från veckan som gick.

Anders Svensson får en bil

Jag skulle kunna skriva en serie blogginlägg bara om denna händelse och alla frågor som detta har väckt hos mig, och vem vet det kanske kommer en uppföljning framöver. Det jag främst skulle vilja lyfta fram som jag ställer mig frågande till är på vilket sätt det beslutades om att Anders skulle få en bil, på vilken policy det beslutet vilar på och hur förberedelserna kring detta har fortgått? När vi pratar om kriskommunikation är förberedelser alltid A och O och med tanke på att detta var ett helt nytt inslag på galan bör man ha vridit och vänt på detta innan bilen gavs bort. Det är såklart lätt att vara efterklok men en välformulerad och välgrundad policy underlättar att ha i ryggen vid tillfällen som denna.

Tågkaos

Tåg spårar ut, det händer. MEN, vad hände med SLs så kallade kundtjänst på Facebook? Jag är själv en daglig pendeltågsresenär och när jag skulle åka ifrån kontoret på tisdagen ville jag gärna hitta en uppdatering på läget. SL hade då endast gjort en proaktiv uppdatering på sidan under hela dagen och jag blev istället tvungen att söka information på annat håll, utanför SLs egna kanaler. Självklart är det till stor del en resursfråga att ha mycket folk sittandes och besvara frågor eller proaktivt meddela läget vid olyckor men är det inte det som är syftet med att ha en kundtjänst på en Facebooksidan? Vi har erfarenhet av att stödja flera av våra kunder med deras sidor och en aspekt som vi alltid försöker att lyfta fram som oerhört viktig är att det är ett långsiktigt och tidskrävande åtagande. Det är på så många sätt en fantastisk möjlighet att få feedback från kunderna, tillhandahålla värdefull information och även att stärka lojalitetsbanden men det är ingenting som sköter sig självt och vid dålig hantering kan det slå tillbaka på företaget.

Persbrandts ”hattar”

Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. I fallet tidigare med Anders Svenssons nya bil slog det inte väl ut och även om inte det blev precis som de hade tänkt sig med reklamaffischen till filmen Mig äger ingen så blev det i alla fall roligt. En lärdom jag tycker att vi alla som arbetar med kommunikation och reklam kan ta med oss från detta är att inte glömma bort kontexten och sammanhangets betydelse för budskapet.

Van Dammes split

epic split

Min absoluta favorit från förra veckan. Och jag verkar långt ifrån ensam då klippet blev det mest delade alla kategorier i fredags. Ni missade väl inte att även vi på kontoret försökte oss på en epic split? Hatten av för alla bakom filmen som visar att det går att skapa viral succé, med ett informativt budskap, kring en produkt som kanske inte är världens mest uppmärksammade i vanliga fall.

Väntar med spänning på vad som kommer bjudas på under denna vecka. Önskar er alla en trevlig måndag och fortsatt vecka!

 

 

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Veckan som gick

  1. home says:

    aaxmysizinmzrjguulwrqj

  2. home says:

    yluwxolzxczkvnhxjqaubcjkefsp

  3. home says:

    hzihmwxjooscexarzv

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>