Vad kan vi lära oss av innebandypappan?

I de sociala medierna har vi alla möjlighet att föra fram åsikter, väcka frågor eller bara dela med oss av våra liv. Vi är reportrar, redigerare, ansvariga utgivare och samtidigt kritiska granskare. Just det här med källkritik är en fråga som har lyfts fram i ljuset under de senaste veckorna och det är väl bara en tidsfråga innan ordet ”innebandypappa” finns i Wordfeuds strikta ordlista.

Historien om den stackars kvarlämnade pojken och hans hemska pappa fyllde inte bara diskussionerna kring lunchborden utan gavs även stort utrymme i media. Jag tänker inte dra hela historien igen då jag antar att den inte undgått någon. Men en aspekt som jag skulle vilja belysa är att den första källan till den här historien var en blogg, och därifrån hämtade UNT sin nyhet. Nu var det så olyckligt att UNT även lyckades få den bekräftad av en person ”i verkligheten”, som fick den att gå från trovärdig till sann i andra medier. Naturligtvis fanns det även andra anledningar till att historien fick så stor spridning, vilket även har diskuterats av media den senaste veckan. Säkert finns det ett behov att vi tittar på vilken press vi sätter på de unga och debatten i sig lämpar sig perfekt för sociala medier där så många kan komma till tals.

Lärdomen?

Både medborgare och medier behöver förbättra sin källkritik. Det finns en fara i att blint lita på diskussioner som är hörsägen och utan att de faktiska huvudpersonerna kommer till tals. Att historierna kan få den här enorma spridningen utan ens ett citat från en som faktiskt varit inblandad visar den potentiella snöbollseffekt som de sociala medierna bär med sig. Är det en spännande story så delar folk med sig – utan att alltid bry sig om det är sant. Det kanske beror på att vi inte har tid att sålla i den otroliga mängd information som vi möter. Men oavsett anledningen är det lite skrämmande och ett beteende som vi måste tänka över.

Missförstå mig inte, jag tycker att sociala medier är fantastiskt. Tänk bara att jag har den här möjligheten att få dela med mig till just dig, och förhoppningsvis höra dina tankar om det här. Nu lämnar jag ordet fritt. Och glöm inte, var kritisk ;)

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Vad kan vi lära oss av innebandypappan?

  1. Pingback: McDonalds senaste twitter-kampanj #Mcfail | Text 100 Stockholm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>