Vad har Kony, Gagnam style och Harlem shake gemensamt?

Kommer ni ihåg när filmen Kony började spridas på Facebook och andra sociala medieplattformar? På några få dagar fick filmen 74 miljoner visningar på YouTube och 700 000 likes på Facebook. Vi gillade och spred filmen som aldrig förr och en månad senare var filmen bortglömd. Eller när den koreanska musikvideon Gagnam style började cirkulera runt i sociala medier? Plötsligt dansade alla Gagnam style, till och med Britney Spears. December 2012 blev musikvideon den mest sedda på YouTube.

Just nu är det Harlem shake som dominerar. Hypen startade när fem australienska tonårsgrabbar laddade upp ett kort dansklipp på YouTube . Videon spred sig snabbt och rätt som det var gjorde människor runt om i världen sin egen version av Harlem shake som de laddade upp på YouTube. Idag har originalvideon fått över 20 500 000 visningar på YouTube och i sociala medier är varannan post en Harlem shake-video, som man antingen laddar upp, delar eller gillar.

Den svenska polisen och norska militären har inte varit sena med att haka på trenden och för ett par veckor sedan gjorde även TV-programmet PostkodMiljonären en Harlem shake i nationell TV. Detta är bara några exempel.

Kony, Gagnam style och Harlem shake är väldigt tydliga och kraftfulla exempel på den enorma makt vi användare av sociala medier har. Jag har tidigare pratat om hur nyheter allt oftare når oss via sociala medier och om hur traditionella medier blir allt mer beroende av dem men börjar alltmer inse att för att något ska bli stort i sociala medier behöver det inte nödvändigtvis ha ett nyhetsvärde eller budskap.

Jag tycker att sociala medieplattformar som Facebook ,Twitter och Youtube har gett oss ”vanliga” människor en röst. En möjlighet att påverka men även underhålla varandra. Det visar Harlem shake-trenden tydligt.  Vi skrattar inte bara med varandra utan även åt varandra.

Trots detta nutida faktum i dagens samhälle – kan det inte ha blivit så att vi som användare av sociala medier till viss del börjat ”missbruka” den makt och spridningskraft som vi sitter på idag? Att vi många gånger väljer att sprida material bara för att vi kan? För även exemplen ovan är roliga och underhållande, vad har de egentligen resulterat i?  Vem är det som kommer ihåg Kony idag?

About Tamara Samadi

Tamara Samadi är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm.
Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Vad har Kony, Gagnam style och Harlem shake gemensamt?

  1. home says:

    sdsginyckbkpfwonvgvjiwtp

  2. home says:

    wfbelajcemdpptpzuaowa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>