Vad är Kony 2012 egentligen?

På mindre än två veckor har filmen Kony 2012 fått över 74 miljoner visningar på You Tube och nära 700 000 likes på Facebook, vilket om inte annat bekräftar att välgörenhetsorganisationen Invisible Children har lyckats med sitt mål, Joseph Kony är känd. Sen då?

Tack vare kampanjfilmen som har fått en enorm spridning på nätet vet de flesta av oss idag att Kony står som nummer ett på listan av världens mest kriminella människor, att den ugandiske pojken vars bror blev brutalt mördad heter Jacob och att filmmakaren Jason Russells son som heter Gavin vill bli som sin pappa när han blir stor. Men vad vet vi egentligen mer?

Jag tycker att Fredrik Backman säger det bra när han i följande post  på Facebook  säger  ”Ingen vet speciellt mycket mer än det vi sett i en video eller läst på en blogg. Hade ni frågat mig för en vecka sedan hade jag inte kunnat peka ut Uganda på en karta. Helt uppriktigt tror jag inte att speciellt många av er hade kunnat det heller”

Ändå delar vi filmen som aldrig förr.  Bara från Igår till idag har Kony 2012s visningar på You Tube ökat med cirka 14 miljoner. Frågan är dock om vi verkligen vet vad det är vi delar och stödjer? Eller gör vi det för att det är hemskt, går under välgörenhet och framför allt- för att alla andra gör det?

Den väldigt omtalade historian om innebandypappan, som min kollega Isabelle skrev om i ett tidigare inlägg är enligt mig ett tydligt exempel som bekräftar detta.

Både kampanjen och händelsen har gått från att vara ett ramaskri i bloggsfären om orättvisor, som skapat stora rubriker i media, till att leda till stora diskussioner om källkritik i sociala medier.

För ingen kan väl undgå att det är en snygg, välgjord och tårdrypande 30 minuter lång film som med känslomässiga triggers, så som kraftfull bakgrundsmusik, oskyldiga barn, tårar, våld och orättvisor inte lämnar någon oberörd. Det gör väl däremot inte heller en välproducerad och välskriven Hollywood-film?

Från en medievinkel kan man utan tvekan konstatera att Kony 2012 har blivit en succékampanj. Hans namn är på allas läppar och hans ansikte bekant för de flesta. Invisible Children har lyckats med ett av sina mål i alla fall, Joseph Kony är känd.

Sedan återstår det väl att se, om Kony 2012 resulterar i något mer betydelsefullt än att visa hur man skapar uppmärksammade kampanjer?

Vad jag tycker om filmen eller organisationen bakom vet jag inte än. För att ta ställning känner jag att jag behöver ta reda på mer än det en snygg och välproducerad film på 30 minuter förmedlar och tycker att alla som bara sett filmen, bör göra detsamma.

About Tamara Samadi

Tamara Samadi är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm.
Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Vad är Kony 2012 egentligen?

  1. Pingback: Vad har Kony, Gagnam style och Harlem shake gemensamt? | Text 100 Stockholm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>