Unlearn – eller hur det är att gå på möte i bikini

Den tekniska utvecklingen, användandet av sociala verktyg, traditionella mediers stålbad och transformation i kombination med förändrade besluts- och köpvanor gör att kommunikations- och marknadsföringsområdet är i stor förändring. Det är så gott som alla överens om. Varför är det då så lätt att sitta i båten och inte anamma förändringen fullt ut?

Jag ser att ett av de största hindren kan vara den så kallade magkänslan. En stark magkänsla vittnar om gedigen erfarenhet och kunskap, vilket oftast är mycket bra. Magkänsla innebär att du tycker dig veta och kunna så mycket om en fråga att du inte ens behöver tänka efter för att fatta beslut. När det handlar om förändring kan magkänslan dock vara din största fiende. Den kommer bara leda dig vidare i invanda hjulspår. På något sätt måste du därför försöka koppla bort din magkänsla. Det är inte bara svårt, utan kan också innebära att du måste abdikera en aning från din position som yrkesperson. Gör man något tillräckligt länge så glömmer man bort varför man gör det och man ifrågasätter inte längre om det är det rätta.

För att kunna förstå de förändrade förutsättningarna och bryta gamla strukturer måste du släppa taget, lägga din expertis åt sidan och ifrågasätta vad du gör och varför du gör det. För att uppnå något nytt måste vi, och jag hittar inget bättre uttryck än det engelska, unlearn, att helt enkelt göra oss av med en hel del kunskap som vi har förskansat oss under åren. Detta kan vara lite läskigt och kännas naket, lite som att gå på möte i bikini. Men, det finns något bra i detta.

För att komma vidare måste vi alltså inte bara unlearn, utan också lära oss och förstå på nytt, ifrågasätta vad vi ska göra och skaffa oss nya insikter om hur vi ska uppnå det. De bästa idéerna kommer ofta i en process som kombinerar intensivt lärande med ett stort mått av ifrågasättande.

Picasso lär ha sagt: ”Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.”

Det är mycket klokt, tycker jag, och en bra vägledning i detta fascinerande skede av förändring, där de som har möjlighet att omfamna och vara nyfikna på det nya kommer att kunna ligga i framkant och hitta fram till en magkänsla som bottnar i förändring och ifrågasättande.

About Annika Jungeteg-Falkman

Annika Jungeteg-Falkman är ansvarig för Text100s verksamhet i Sverige, men också konsult med specialisering på B2B-området.
Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>