Tre höjdpunkter från veckan

Jag tänkte fortsätta på min kollega Malins fantastiska idé att lyfta tre höjdpunkter från veckan som är kopplade till kommunikation; veckans virala succé, veckans höjdpunkt  och veckans inspiration!

Veckans virala succé
Om vi ska tro det gamla talesättet “all publicitet är bra publicitet” så måste väl ändå denna veckas stora virala succé vara troschocken från Sturegallerian.

Efter två anmälningar till reklamombudsmannen har Sturegallerian valt att ersätta de berörda bilderna med mer traditionella. Som alltid är det ju lätt att vara efterklok men man kan tycka att någon borde ha förstått att den berörda bilden, och kanske framförallt texten, skulle väcka en del reaktioner. Om jag ska fortsätta på temat talesätt så “inget ont som inte för något gott med sig”; ingen kan väl ha missat att det är Fars dag på söndag!

Veckans överraskning
Anders Borg. Ja vad ska man säga. Att en hästsvans kan få sådan stor och bred spridning i media. Ur ett PR-perspektiv, för Anders och Moderaternas räkning, så är det så klart en härlig nyhet. Sen kan man undra hur mycket denna presstäckning gynnar svensk folkbildning och politik. Om journalister lade sammanlagt lika mycket tid på grävande journalistik byggd på sakfrågor som på Borgs hästsvans – vilka scoop hade vi då kunnat ha under veckan? Oavsett så är Borgs avklippta hästsvans denna veckas överraskning – om överraskningen är själva frisyrbytet eller medias intresse för Borgs hår låter vi vara osagt….

Veckans inspiration
Denna veckas inspiration har att göra med en av de konstarter jag älskar som mest – och som i allra högsta grad handlar om kommunikation; film. Denna vecka drog årets Stockholm Filmfestival igång – en festival som är viktig för  bevarandet av filmkonsten, men också visar också på vilka ämnen som är viktiga i dagens samhälle. I såväl sektionen för dokumentärfilmer – Documania – och sektionen American Independents visas filmer som tar upp aktuella ämnen och samhällsproblem på ett sätt till för att övertyga åskådaren om driva denne till förändring. De ämnen som filmerna i dessa sektioner kretsar kring är också många gånger en bra översikt över vilka frågor som är viktiga och aktuella, och är därmed en slags komprimering eller samling av alla de ämnen som diskuteras eller kommer diskuteras i media.

Något som är ett relativt nytt inslag på festivalen på senare år är dessutom en sektion som heter iFestival där festivalen visar en mängd kortfilmer som man får se gratis på webben och dessutom rösta på. Den film som fått flest röster vinner årets iFestival Award. Denna sektion visar på hur Stockholm filmfestival alltid ligger i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen och i detta fall spridandet och demokratiseringen av film via nätet. Att dessutom engagera åskådarna genom att de agerar och röstar på den film de gillar mest visar också på festivalens utnyttjande av det digitala rummet för att sprida filmkonsten och lyfta de frågor som filmerna berör.

Så alla ni som missat detta fantastiska utbud av filmer som endast är tillgängligt under drygt två veckor om året – gå dit i helgen och inspireras av det bästa kommunikationsmediet av alla!

About Natalie Majerski

Natalie är kommunikationskonsult på Text100 och arbetar med kunder både inom B2C och B2B. När hon inte arbetar är hon en inbiten kulturnörd med viss tyngdpunkt på musik och film.
Tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>