TGIF!

Idag är det fredag, vilket för de allra flesta av oss innebär veckans sista arbetsdag. Men sedan OLW år 2009 lanserade sin först reklamfilm på temat fredag, är denna dag för många synonymt med fredagsmys. En undersökning från Synovate visar att åtta av tio svenskar fredagsmyser en eller flera gånger i månaden och för så många som 43 procent är fredagsmyset veckans höjdpunkt.

Att äga ett begrepp

Begreppet fredagsmys fanns givetvis redan innan OLW drog igång sin kampanj, ordet gjorde intåg i Svenska Akademiens ordlista redan 2006, men måste nog ändå anses ha fått ett uppsving bland svenska folket på senare år. En avgörande del i framgången anser jag är det faktum att så många kan relatera till och känna igen sig i känslan som man har lyckats koppla till begreppet och nu även varumärket.  Och även om undersökningen visar att ”endast” drygt 50 procent äter chips, popcorn eller ostbågar till sitt fredagsmys, så måste man ändå säga att OLW har lyckats med kampanjen då avståndet till främsta rivalen Estrella ständigt ökar och nu är uppe i 5 procent.

Fredagsmys lever vidare

Nu på måndag kommer OLW med sin senaste tv-reklamfilm på temat där man valt att fokusera på känslan när klockan närmar sig slaget 17. Hur länge företaget kan fortsätta på detta spår är svårt att sia om, men att svenskar myser i vardagsrummet med familjen eller partnern (vilket enligt undersökningen är den vanligaste platsen och det mest förekommande sällskapet) är förhoppningsvis här för att stanna. Frågan, som tyvärr inte framkommer i undersökningen, är om vi i Sverige har blivit mysigare sen OLWs kampanj drog igång? Oavsett hur ni väljer att mysa denna fredag så är klockan strax fem och vi på Text 100 önskar er en trevlig helg!

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>