Orkanen Sandy- ett tydligt bevis på att traditionella medier blir allt mer beroende av sociala medier

De senaste dagarna har vi blivit överösta med nyheter om orkanen Sandy som drog över New York i tisdags. Traditionella medier så som TV och tidningar har rapporterat flitigt om händelsen och hållit oss regelbundet uppdaterade om utvecklingen  och konsekvenserna av stormen. Eller?

Mina vardagskvällar avslutar jag alltid med att kolla igenom Facebook, Twitter och Instagram och morgnarna börjar alltid med att jag gör mig i ordning till sällskap av programledarnas röster i TV4s nyhetsmorgon. Kvällen innan nyheterna om stormen spred sig i Sverige såg jag att en av mina vänner i New York hade laddat upp en fantastisk bild där en storm omringar frihetsgudinnan med hashtagen #sandy. Just då tänkte jag inte mer än att jag absolut inte får glömma att fråga min vän om den grymma redigeringsapp hon använder för att få till sådana visuella effekter.

Under nyhetsmorgon på TV4 dagen efter var det hetaste samtalsämnet orkanen Sandy och jag förstod vad bilden jag hade sett på Instagram bara 8 timmar innan egentligen representerade.

Idag är det inte ovanligt att nyheter når oss först via sociala medier och att vi använder  TV och tidningar endast som ett komplement till det vi redan vet. Alldeles vanliga människor kan idag agera reportrar  och traditionella medier är nu istället beroende av  sociala medier. Ett tydligt exempel på detta är hashtaggen #instacane, där alla uppladdade bilder på Instagram med den hashtaggen samlas. Bilder från sidan har i sin tur flitigt använts av stora traditionella medier så som Time, The Wall Street Journal och New York Times.

Förhållandena mellan oss och nyhetsmedier har onekligen ändrats under de senaste åren, idag är vi inte bara mottagare för nyheter utan vi är med och skapar dem och vi är inte lika maktlösa idag som vi var för bara 10 år sedan. Det visar den arabiska våren som blev ett starkt bevis på vad öppenheten och informationsutbudet i sociala medier kan leda till för stora ting. Hur fantastiskt är inte det?

Den effekt sociala medier har haft på traditionella medier och nyhetsflödet tycker jag personligen är fantastisk. Även om utvecklingen leder till färre traditionella medier tror jag på att de medier som faktiskt utnyttjar de sociala medierna till fullo är de som kommer att erbjuda oss en hög kvalitet och trovärdighet. Annars kan vi välja bort dem om vi så vill.

Det är vad jag tror. Vad tror ni?

About Tamara Samadi

Tamara Samadi är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm.
Tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>