Sociala medier på jobbet – bu eller bä?

Dammig fråga dyker upp igen…

Härom veckan släppte rekryteringsföretaget Kelly Services sin årliga undersökning Kelly Global Workforce Index. I årets undersökning framkommer att endast en av tre anställda anser att det är acceptabelt att använda sociala medier på jobbet, samtidigt som mer än en tredjedel anser att sociala medier har en negativ påverkan på produktiviteten på arbetsplatsen.

För oss som arbetar i kommunikationsbranschen ter sig det faktum att så många anser att det är oacceptabelt att använda sig av sociala media på jobbet som något från en gammal värld. Den där världen där man använde sig av telefoner med sladdar och skrev på skrivmaskin. Helt ärligt – är inte denna fråga förlegad i dagens uppkopplade samhälle? Har vi inte redan haft den här diskussionen om och om igen och konstaterat att sociala medier inte går att undvika på arbetsplatser? Att det ens görs undersökningar kring detta är ett under för oss som lever i det moderna samhället.

Sociala medier är idag en del av allas vardag som inte kan begränsas till kvällstid efter jobbet. Att använda sociala medier på jobbet är lika naturligt som att gå och ta en kopp kaffe eller diskutera en intressant nyhetshändelse med en kollega. Varför ska vårt sociala liv på nätet skiljas från vårt sociala liv IRL?

Att inte facebooka – ett arbetsfel
Inom kommunikationsbranschen är det obligatoriskt att dagligen hålla koll på vad som händer i sociala medier, eftersom man ofta, på uppdrag av sina kunder, ska hålla ett öga på vilka diskussioner som sker på nätet om de företag man arbetar för eller representerar. Att då inte använda sig av sociala medier på arbetstid blir därmed fullständigt otänkbart, eftersom man då inte kan utföra sina arbetsuppgifter till fullo. Så arbetar man med kommunikation eller är talesperson för ett företag så är en frånvaro från sociala medier, och framför allt de största sociala medienätverken som Facebook och Twitter rent av ett arbetsfel. Såvida man inte lever i ett samhälle där internet inte existerar förstås, eller medvetet vill göra ett dåligt jobb. Att som arbetstagare INTE kolla av Facebook och Twitter under arbetsdagen är med andra ord en orsak till en sämre arbetsprestation. Man ska heller inte underskatta hur mycket information man kan gynnas av arbetsmässigt via privata kontakter.

Sen finns det så klart rent arbetspsykologiska anledningar till varför det är bra att använda sig av sociala media på jobbet: man får en paus från sina arbetsuppgifter som piggar upp och stärker produktiviteten, man kan upprätthålla sociala kontakter som man annars skulle försumma på grund av långa dagar på jobbet, man kan få inspiration som leder till kreativa idéer på jobbet, med mycket,  mycket mera.

För att summera de fördelar användning av sociala media på jobbet ger har jag gjort en lista.

Varför man ska använda sig av sociala medier på jobbet
1. Man håller sig uppdaterad på vad som sägs om ens företag och dess konkurrenter
2. Man vårdar sitt eget varumärke, som är en del av det företag man arbetar för
3. Man håller koll på nyheter inom sociala medier och lär sig hur man maximerar sitt och sitt företags genomslag i media via nya sociala medie-verktyg eller metoder
4. Man sköter de sociala kontakter man annars riskerar att försumma på grund av jobbet
5. Man får en paus från sina arbetsuppgifter som gör att man får en stunds vila och leder till ny energi och kreativitet under arbetsdagen

Så använd Facebook, Twitter, Pinterest, bloggar och andra former av sociala media under mikropauser på arbetstid – annars riskerar du att lyckas sämre på jobbet än dina kollegor.

Dagens tips från PR-coachen: Join the conversation – or you won’t excel

About Natalie Majerski

Natalie är kommunikationskonsult på Text100 och arbetar med kunder både inom B2C och B2B. När hon inte arbetar är hon en inbiten kulturnörd med viss tyngdpunkt på musik och film.
Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>