Så lyckas du som företag med Facebooks tidslinje

Då Facebook Timeline släpptes för privatpersoner i höstas var reaktionerna blandade, som vanligt när förändringar genomförs. När tidslinjen för företag lanserades förra veckan, hördes däremot nästan uteslutande glädjerop från både journalister, användare och experter.

De största förändringarna med det nya formatet är att företag nu kan skapa en omslagsbild på sin sida och även en kronologisk tidslinje för viktiga milstolpar i företagets historia. Dessutom kan besökarna nu initiera privata diskussioner med företaget via meddelanden, vilket ger bra möjligheter för kundservice.

Långt ifrån alla företag har dock gått över till tidslinjen ännu och eftersom det nya formatet innebär flera förändringar
finns det ingen anledning att publicera tidslinjen innan man är ordentligt insatt. Förhoppningsvis kan tipsen nedan hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av tidslinjen.

Tips på saker du bör göra innan du publicerar tidslinjen

  1. Tänk igenom hur du kan dra bästa möjliga nytta av omslagsbilden. Facebooks riktnlinjer sätter en del käppar i hjulet för den som vill utnyttja bilden till att marknadsföra erbjudanden eller uppmana besökarna att gilla sidan, men omslagsbilden har fortfarande möjlighet att förmedla mer än endast profilbilden. Ett tips är att man exempelvis kan uppmärksamma företagets events via omslagsbilden.
  2. Fundera över vilka fyra applikationsikoner du vill framhäva i höjd med profilbilden. Har du många applikationer måste besökarna klicka på en rullgardinsmeny för att se alla, så det är viktigt att välja ut de som är mest relevanta för besökarna. Ta även hänsyn till vilka applikationer som bäst speglar företagets varumärke.
  3. Lägg till viktiga milstolpar i företagets historia som kan vara av intresse för besökarna och gör sidan mer personlig.
  4. Rensa bland inläggen på tidslinjen – stjärnmarkera de inlägg du vill ska synas mest och göm de som känns mindre relevanta för besökarna.
  5. Optimera tidslinjens visuella utseende. Besökarna kommer att uppskatta och kommentera inlägg som inkluderar bilder eller film mer än de som bara innehåller text.
  6. ”Pinna” inlägg som du vill ge särskild uppmärksamhet. De visas då överst i företagets tidslinje under upp till sju dagar i sträck. 

Det är tydligt att tidslinjen öppnar upp för en hel del nya funktioner och möjligheter, men tyvärr har vi även märkt att det
är det svårt att överblicka sidan utan en riktigt bra nätuppkoppling. Tidslinjen tar längre tid att uppdatera än det tidigare formatet, vilket innebär att många besökare riskerar att ge upp efter en stund och lämna sidan. Det är självklart långt ifrån positivt för företag som vill ha många besökare och hög aktivitet på sin sida.

Jag vill ändå uppmana alla administratörer av företagssidor att dra nytta av testperioden fram till den 30 mars och fundera över hur ni bäst kan optimera era sidor för att öka värdet och förbättra upplevelsen av er Facebooksida för era besökare.

Har ni hunnit testa Facebooks tidslinje redan? Vad tycker ni?

About Malin Gerentz

Malin Gerentz är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och arbetar med kunder både inom B2C och B2B.
Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>