Så diskuteras bilbranschen i sociala medier

Text 100 har tillsammans med det globala undersökningsföretaget StatsIT gjort en omfattande kartläggning av hur världens ledande bilmärken diskuteras i sociala medier under de tre största bilmässorna i världen. Rapporten Autobuzzindex, visar att det pratas om de 40 bilmärkena som är med på mässorna på drygt 170 miljoner sajter runtom i världen samtidigt som mässorna äger rum.

Studien genomfördes mellan 1:a  juni till 30:e september i år, där diskussionerna runt bilmässorna i Frankfurt, Detroit och Geneve kartlades. Resultaten framgår nedan av den infographic som tagits fram. Några intressanta slutsatser:

- Twitter var den plattform där flest diskussioner hölls om bilar under mässorna, följt av bloggar och sedan YouTube. Facebook var enligt rapporten den plattform som användes minst för dialog med kunderna.

- I antal konversationer toppade Audi, med drygt 3000 konversationer under perioden, följt av BMW och Ford.

- I prestanda-kategorin toppar BMW klart före Audi. Detta gäller antalet konversationer som behandlar ämnet prestanda i relation till BMW

- Volkswagen toppar med flest konversationer om ämnet gröna/miljösmarta bilar.

- Daimler hade flest antal diskussioner om ämnet design.

 Ladda ner rapporten Autobuzzindex

Tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>