Praktikfrågan behöver lyftas på svenska högskolor

För fyra veckor sedan stod jag med avgångsbetyget i ena handen och ett glas champagne i den andra. Efter fyra års studier väntade nu arbetsmarknaden där företagen skulle slåss om oss nyutexaminerade. Eller? Nja. Såvida du inte läst dubbelexamen, haft ett flertal internships och varit en runda på utländska universitet så finns risken att du inte är mer spännande än x antal andra studenter i samma sits. Den svenska arbetsmarknaden speglar ett tufft samhälle där nedskärningar är vardagsmat och konkurrensen ökat markant. Trots väl hopknåpade högskolepoäng betyder det att studenter i allt större utsträckning behöver hitta ett sätt att sticka ut.

En mer övertygande metod än att fylla ditt CV med klyschor om kreativ förmåga och flexibilitet är att skaffa erfarenhet förankrat till verkligheten. Att spendera ett par månader med att praktisera innebär att du får testa dina vingar i en verklig kontext. Något som kommer väga tungt på ditt CV. Beroende på typ av byrå eller företag kan du nischa dig mot de områden som intresserar just dig. Ditt CV blir då mer personligt och framtida arbetsgivare får en tydlig bild av vart du siktar. Inte minst kommer du vara med om en utvecklande resa då dina förmågor utmanas i olika praktiska sammanhang.

I mitt fall erbjöd skolan ingen praktik vid sidan av fyra års teori. Visst arbetade vi med företag i projekt, förväntades leverera professionella presentationer och att hålla utsatt deadline. Kurser inom digital kommunikation och research i all ära, men att jämföra detta med verkligheten är knappast rättfärdigat. Därför valde jag att efter det där champagneglaset ta saken i egna händer.

Jag gör just nu min praktik på Text100, en global PR-byrå med ett brett utbud av tjänster mot kunder inom IT och telekom. Då jag sedan tidigare har internationell erfarenhet och ville testa på varierande områden inom marknads-PR var detta optimalt. Från dag ett blev jag en del av olika kundteam och det löpande PR-arbetet för respektive varumärke. Exempel på områden jag fått en inblick i är sociala medier, budskap och storyline och medieträning. Till varje område följer ett uppdrag kopplat till något varumärke. Det kan röra sig om att skriva artiklar, blogginlägg eller göra research för proaktiva PR-aktiviteter. Framförallt ställer detta krav på din kreativa förmåga och flexibilitet. För egen del är det just den kreativa utmaningen som varit utvecklande. – Något skolan missat totalt.

Behovet av praktik inom fler utbildningar är definitivt en fråga som borde lyftas. Idag är det ofta du själv som måste vara aktiv och skapa förutsättningarna för din framtid.  Jag valde att själv ta kontakt med en byrå. Vad väljer du?

About Ida Rosén

Praktikant på Text100
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>