Polisen – ett lyckat exempel på transparens i sociala medier

De sociala medierna blir allt mer sociala. Sajter som till en början främst användes av privatanvändare, visade sig även vara utmärkta kommunikationsredskap för företag, organisationer och alla som har intresse av att synas eller föra fram ett budskap.

För några veckor sedan firade till exempel Polisen 1 år på Facebook, närmare bestämt den 9 augusti. Idag finner man Polisen både på Facebook, Twitter och YouTube. Förutom en nationell Facebooksida har Polisen mer än 50 lokala Facebooksidor. Polisen berättar till P3 (14 aug 2012) att syftet med de lokala sidorna är att jobba med den lokala närvaron. Både för polisen och för de som bor i ett område är det då enkelt att ta del av information och föra en dialog med sin polis. Polisens arbete underlättas om de kan vara lättillgängliga.

Bilden är tagen från Polisen Södermalms Facebooksida och visar ett exempel på hur polisen arbetar i sociala medier. Inlägget gav 68 kommentarer från allmänheten, samt ett avslutande inlägg där Polisen Södermalm tackar för engagemanget.

Med 26,984 likes på Facebook verkar Polisens initiativ uppskattas av allmänheten. Men det har funnits tillfällen under de senaste månaderna då vissa polisers statusuppdateringar väckt starka känslor bland läsare och gett upphov till debatt i media. Senast i början av augusti fick Kronobergspolisens Facebooksida stängdas ner, på grund av säkerhetsskäl, efter att ett kontroversiellt inlägg om en berusad 16-åring väckt starka reaktioner hos läsarna. I slutet av juli fick en polis vid södermalmspolisen be om ursäkt efter en storm av kritik från allmänheten på grund av ett tweet där uttrycket ”romskt utseende” använts för att beskriva en väskryckare.

Transparens i företag och organisationer är lite av ett modeord och att dela med sig av det dagliga arbetet sägs öka förtroendet för ett företag. Men hur man förväntas uppföra sig i de sociala medierna och vad som ligger inom organisationens intresse att förmedla är relativt nytt på många arbetsplatser. Statusinläggen ovan är bara exempel på hur lätt det kan vara att göra fel i de sociala medierna för den ovane.

Precis som hos Polisen ligger det i företagens och andra organisationers intresse att finnas och synas i de miljöer där människor rör sig. Idag finns flera typer av mötesplatser och mötesplatserna i cyberrymden blir bara större, fler och framförallt verkligare. Vare sig personalen publicerar inlägg i egenskap av offentlig eller privat sektor underlättas arbetet om organisationen har en policy för social medier i vilken personalen kan få stöd. För inspiration över hur din organisation kan utforma er Social Medie-Policy se till exempel ”The Anatomy of a Good Social Media Policy” av Mic Adams.

Personligen gillar jag att möta företag, organisationer och även Polisen i de sociala medierna. Jag uppskattar tanken att vi tillsammans kan lösa brott, skapa nya produkter eller väcka debatt. Ibland kostar det att dela med sig. Jag vill ändå tro att vi alla i längden vinner på att bjuda på våra åsikter och erfarenheter.

 

About Angelica Larsson

Praktikant på Text100
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Polisen – ett lyckat exempel på transparens i sociala medier

  1. Pingback: Policy för sociala medier: tre konkreta tips |Henrik Sköld

  2. Pingback: Om polisens policy för sociala medier och tre konkreta tips |Henrik Sköld

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>