Pinterest för företag? Javisst!

Det råder ingen tvekan om att den nya bilddelningstjänsten Pinterest är glödhet just nu. Nyligen redovisade TechCrunch ny statistik från ComScore som visade att Pinterest har passerat 10 miljoner användare i USA snabbare än någon annan sajt i historien – ett mäktigt bevis på den snabba tillväxten.

För er som inte känner till Pinterest så kan det ses som en kombination av tjänsterna Flickr och Tumblr, där det liknar Flickr i sättet att spara och dela bilder någorlunda strukturerat, men samtidigt med Tumblrs inriktning på sociala funktioner för att dela bilder och sprida innehåll. Du kan t ex välja att “repinna” andras bilder (fungerar ungefär som att retweeta på Twitter) för att sprida andras bilder till ditt eget nätverk. Självklart kan det kopplas till andra sociala nätverk så att bilder kan delas även på t ex Facebook och Twitter direkt när du pinnar en bild. En stor fördel är också att det inte bara är bilder som kan pinnas – utan även videos. Videos allmänna virala potential tillsammans med Pinterests repinn-funktion ser väldigt intressant ut för delningar av videos. För mer praktiska tips – läs gärna Mashables nybörjarguide för att komma igång med Pinterest.

Framförallt ser sajten ut att användas av privatanvändare än så länge, som postar bilder från sin vardag eller från speciella tillfällen. Dock har även ett antal företag tagit sig dit, huvudsakligen i USA än så länge. Några av de företag som redan idag finns på Pinterest är:

Wall Street Journal – Ett riktigt bra exempel på hur medier kan använda Pinterest. WSJ postar bilder på bland annat bra löpsedlar genom tiderna och olika fokusområden för tidningen, såsom New York Fashion week och “Design and Decorating”.

Whole Foods – Publicerar bilder under olika teman för mat, där de har olika boards för t ex Middag, Dessert, Träningsmat etc

AMD – Visar att även B2B-företag kan ha nytta av Pinterest

Såhär ser Wall Street Journals Pinterest-sida ut:

 

Det finns ett flertal fördelar för företag med en närvaro på Pinterest:

  1. Marknadsföring av produkter – Det mest närliggande alternativet för att dra nytta av Pinterest för företag är naturligtvis att lägga upp bilder på sina produkter när de används i olika situationer – det ligger närmast till hands när företaget har produkter där design är en viktig konkurrensfaktor. Pinterest har också sektionen “Gifts”, där du kan lägga till ett pris och en beskrivning till din produkt och göra den till en del av den bank av produkter som lagts upp som presenttips.
  2. Pinterest som trafikgenerator – Bilderna på Pinterest kan fungera som en viktig trafikkälla till exempelvis en blogg. Hans Kullin skrev tidigare om bloggaren och frisören Kate Bryan, som använder Pinterest för att driva trafik till sin blogg genom bilder på olika hårkreationer. Pinterest är också en social sökmotor, så det är viktigt att ifrån ett SEO-perspektiv tänka igenom vilka nyckelord du använder för att tagga och beskriva bilder om du vill att det ska dra “rätt” trafik.
  3. Bygg en community – När du skapar en ny board för dina bilder får du valet att göra den till en Group Board. Detta innebär att andra kan bidra med bilder till din egen board. Det är ett utmärkt sätt att skapa engagemang bland användare – kanske har du en levande community på Facebook eller Twitter som du kan bjuda in till att delta på din Group Board på Pinterest?
  4. Branding/Employer branding – En bild säger mer än tusen ord är ett välkänt talesätt. Att posta bilder och videos är också ett helt annat sätt att förmedla ett varumärkes kärnvärden än i långa, trista textdokument. Här kan du i bilder bevisa hur medarbetare lever upp till varumärket. Genom att t ex skapa en Group Board för dina medarbetare och uppmana dem att delta så kan du också bidra till ökad känsla av tillhörighet och man utvecklar gemensamt vad varumärket står för.
  5. Gör Pinterest till en del av andra sociala plattformar genom RSS – Det är enkelt att skapa en RSS-feed för dina bilder, både från hela sidan och från separata boards. Inkludera dessa på Facebook eller din blogg t ex.

Uppdaterat: Se även posten Intressanta case på Pinterest

Det var några av de tankar jag har om Pinterest just nu – har ni kanske fler tips på hur Pinterest kan användas för företag? Tyck gärna till i kommentarerna!

 

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>