Personligt varumärke – från O(+> till ljusbärare

Att det skulle vara viktigt att bygga ett personligt varumärke oavsett om du är arbetssökande, sjuttonårig dagens outfit-bloggare eller företagsledare har det pratats om länge och tipsen för detta är många, oavsett om du vill använda Twitter  eller satsar på en chefskarriär. Resultaten av olika initiativ har dock haft varierande resultat.

the_artist_formerly_known_as_princeEtt av de mest kända försöken, som både hånats och förlöjligats, var när Prince, 1993 – 2000 lanserade sig som den outtalbara symbolen O(+>, mer känt som “The Artist Formerly Known As Prince” eller bara “The Artist”.

Även Robert Broberg använde sig 1974-1982 av artistnamnet Zero. Ett namnbyte som, om jag förstått det rätt, grundade sig i mer praktiska än varumärkesstrategiska skäl, kring strulande skivbolagskontrakt eller något åt det hållet.

Nu verkar dock tiden vara mogen för ett mer elaborerat varumärkestänkande. Det är därför spännande när Carl Johan Vallgren lanserar sin nya bok Skuggpojken. Vallgren ger ut boken under aliaset Lucifer. Vallgren har varit noga med att poängtera att det inte är en pseudonym. Strategin känns varumärkesmässigt klockren. Vallgren som tidigare skrivit prisbelönta skönlitterära romaner, under sitt eget namn, slår sig här på en deckare. Deckaren som genre måste ju sägas stå finkulturellt under romanen, varför Vallgren inte vill använda sitt högt värderade roman-jag, utan tydligt markera att detta är en varumärkes- och stilmässig underlinje till varumärket Vallgren. Exakt denna strategi använder sig också flera av de stora modehusen av. Vid sidan av deras prestigedesign har de en billigare underlinje under eget varumärke. Cavallis ”Just Cavalli”, Pradas ”Miu Miu” och Donna Karans DKNY-linje är bara några exempel på detta.

Ett litet steg för Vallgren, men ett stort steg för den personliga varumärkesstrategin. Kul!

About Annika Jungeteg-Falkman

Annika Jungeteg-Falkman är ansvarig för Text100s verksamhet i Sverige, men också konsult med specialisering på B2B-området.
Tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>