OS 2014 i Sotji blir mer än tävlingar i sport

OS 2014 i Sotji är inte bara ett event för den sportsliga andan. Aktivister, journalister och medier har alla involverat sig för frågan som präglat årets OS: HBT-rörelsen. Världen över pågår det just nu kampanjer och motkampanjer inom sociala medier som demonstrerar mot Rysslands anti-gaylagar och därmed OS i Sotji. Hashtagen är det främsta vapnet.

Förra månaden lyckades HBT-aktivister kapa Coca-Colas kampanj där människor kunde heja på sina olympiska idoler. Istället uppmanade de folket att kritisera de ryska antigay-lagarna. De gjorde även en egen version av Coca-Colas ikoniska reklamfilm I’d like to buy the world a coke från 1971.

McDonalds fick lida av ett liknande nederlag när de blev tvungna att överge hashtagen #CheerstoSochi då aktivister använt hashtagen i tweets om gayförtryck och McDonalds involvering i systemet.

Capturetwit

Vi har även sett fler och fler Youtube-videos spridas i sociala medier, som visar stödet för de homosexuella och förtrycket från Ryssland. OS är inte längre bara ett spel, det är nu även ett ställningstagande. Ett företag som tog ställning är den brittiska designbyrån Bank of Creativity som skapade ett event på Twitter, One Minute Briefs där de uppmanade kreativa twittrare att dela sin egen design som olympiska sponsorer som McDonalds, P&G samt Volkswagen kunde använda för att ge röst till och rättvisa för HBT-rörelsen.

coke

Så vad kan vi lära oss från aktivisternas kampanjer inom sociala medier?

Först och främst kan vi se att sociala medier öppnar upp möjligheter för alla att skapa framgångsrika och kraftfulla kampanjer som inte kostar initiativtagaren en enda krona. Aktivisterna som lyckades få det multinationella företaget McDonalds att överge sin hashtagkampanj behövde troligtvis inte spendera mycket tid eller pengar för att ställa varumärket i dåliga dagar.

Det andra vi lär oss är att vi åter igen har blivit varse om att när något går viralt, är det svårt att stoppa. Med hjälp av hashtags kan man skapa enorm uppståndelse, precis om i McDonalds fall. Ett annat modernt exempel på sociala medias enorma makt är till exempel den arabiska våren, där man använde sig av sociala medier för att mobilisera emot och störta rådande makthavare i Nordafrika och på Arabiska halvön.

Förr i tiden brukade man säga att det finns inget som heter dålig publicitet men jag tror att flera av Sotjis sponsorer under OS 2014 inte skulle hålla med om detta.

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>