Nya funktioner gör LinkedIn mer socialt

LinkedIn förflyttar sig alltmer från den rekryteringssajt som den startade som, till att bli ett fullfjädrat socialt nätverk för människor som vill utveckla och profilera sig själva, sitt företag eller sin karriär. Enligt SocialBakers statistik om LinkedIn så finns det idag drygt 154 miljoner användare i världen och lite mer än en miljon svenska användare.

Det har presenterats en rad intressanta nyheter från LinkedIn de senaste månaderna som tydligt markerar deras sociala ambitioner:

Mer social startsida: Uppfräschningen av LinkedIns startsida i somras medförde nyheter i form av nya sätt att följa trendande ämnen och nyheter och diskutera dem, samt en förändrad aktivitetsström som ska ge mer dialog. De säger också uttryckligen i sin bloggpost om lanseringen: “We look forward to making the LinkedIn Homepage your go-to destination to discover and discuss what matters to you, your industry and your professionals network around the world.”

Möjligheten att följa och kommentera thought leaders: För bara ett par veckor sedan infördes funktionen att LinkedIn-användare kan följa 150 av världens främsta thought leaders på LinkedIn. Här finns bland annat Barak Obama med drygt 235 000 följare i dagsläget, Mitt Romney (drygt 95 000 följare) och Richard Branson med 305 000 följare. Det är inte bara ett passivt följade utan det uppstår livliga diskussioner kring uppdateringarna – Barak Obamas inlägg “A plan to move us forward” har över 1600 kommentarer just nu.

Nya, socialare företagssidor: Idag är det drygt 2 miljoner företag som använder LinkedIn Company Pages. För några veckor sedan uppdaterades funktionen för att ge förbättringar både för företagen och dess följare. Företagen har fått ökade möjligheter att anpassa innehåll i så kallade “featured updates” och för personerna som följer företagen har designen förenklats och Company Pages finns nu också som iPhone, iPad och Android-app.

Nya LinkedIn Endorsements: Med LinkedIn Endorsements har det blivit möjligt för mig att styrka att de egenskaper som en annan person har listat som Skills faktiskt är en styrka. Med både Skills och Endorsements på en viss färdighet kommer en användare t ex högre upp i sökresultat då kunder, prospects eller rekryterare är ute och söker på det begreppet. Det blir också en viktig social funktion för att bygga närmare relationer med folk – säkerligen kommer folk att “byta endorsements” framöver.

LinkedIns nya lager med sociala funktioner och dess förmåga att skapa diskussioner runt både personer och nyheter är intressant. Jag har tidigare skrivit om LinkedIns grupper och hur företag kan skapa dialog där. Det här är ytterligare steg i samma riktning. Det skapar också nya möjligheter för företagen och deras anställda att profilera sig som experter och delta i diskussionerna, vilket jag tror att vi kommer att få ser mer av.

Hur använder du LinkedIn och vad har det gett dig?

 

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>