Med sikte på framtidens kommunikation, är ditt företag trendigt nog?

Jag inleder detta inlägg med en liten presentation. Daniel heter jag, studerar på Medieinstitutet och gör nu min fjärde praktikvecka på Text100:s kontor i Stockholm. Nu har jag fått äran att komponera ett blogginlägg och tänkte dela med mig av några tankar från ett case jag gjort om de viktigaste trenderna inom kommunikation idag och i framtiden.

Vi lever idag i en kommunikationsvärld som är i en ständig förändring. Det går snabbt, ibland lite väl snabbt och det gäller som företag att ständigt hålla sig uppdaterad på trenderna som är hetast idag. Vissa väljer att tillämpa dessa trender, andra inte. Man brukar tala om två olika typer av marknadsföring; den gamla och den nya. Den äldre marknadsföringen har massmarknadsföringen som sin viktigaste motor, då det gäller att göra massiva reklamutskick till alla målgrupper på en och samma gång. Dessa företag lyckas stundtals väl så länge man håller sig kvar i sitt sätt att arbeta. Många intresserar sig dock för den moderna marknadsföringen med sociala medier och allt vad detta innebär och vill då gärna mixa sina sätt att kommunicera. Många företag förväntar sig att den nya marknadsföringen någon gång ska nå dem och göra den gamlas jobb utan att man omstrukturerar organisationen, ett ödesdigert misstag. Den store amerikanska “marknadsförings-gurun” Seth Godin brukar säga: “Fråga inte vad de nya kommunikationsverktygen kan göra för er verksamhet. Fråga istället hur ni bör utveckla verksamheten för att dra nytta av de nya verktygen.”

Vilka olika trender ser vi då i dagens kommunikation? Givetvis är de väldigt många men jag väljer att fokusera på fyra trender som sticker ut extra och är avgörande områden att arbeta med för en nå ljus framtid.

1. Kunder belönar den leverantör som erbjuder flest valmöjligheter
Kunder efterfrågar olika saker, inga konstigheter. Masskommunikationen brister delvis på denna punkt. Framtidens melodi blir att hela tiden kunna variera sina erbjudanden efter de skiftande behoven samt att individanpassa kommunikationen. Att erbjuda flera valmöjligheter till sina kunder både vad gäller omfattning och pris blir allt viktigare. För att ta ett exempel från golfbranschen där jag tidigare praktiserat: Golfklubbar i Sverige satsade tidigare endast på att 18-hålsbanor, enligt den klassiska modellen. Under senare år har det dykt upp fler och fler andra varianter. 9-hålsbanor och 12-hålsbanor blir allt mer populärt då dessa tar kortare tid att spela klart jämfört med den tidskrävande 18-hålsrundan som oftast tar mellan 4-5 timmar. Detta är något som passar den som vill hellre vill lägga en halv dag på golfen istället för en hel. Man har här tillgodosett ett tydligt behov. I dessa klubbar som har kortare banor kan man idag se ett ökande medlemsantal, något som inte alla 18-hålsbanor kan stoltsera med.

Alla kunder uppskattar att känna sig unika och att ett erbjudande är anpassat till stor del efter deras önskemål. Belöningen väntar på de företag som kan vara flexibla.

2. De stora idéerna triumferar
De flesta företags övertygelse idag är förmodligen att det på något sätt gäller att sticka ut i sitt sätt att kommunicera. Vad har det egna företaget för kännetecken att lyfta fram som konkurrenterna inte har? Masskommunikationen satsar på att pumpa ut budskap till höger och vänster och frågan är hur pass ihågkommen man blir av detta kommunikationssätt. En annan punkt som kommer in i bilden här är service. Detta kan verka självklart men alltid viktigt att betona. En serviceplan genom alla led i organisationen är ingen dum idé och givetvis är det så att kunderna belönar ditt företag om deras behov blir tillfredsställda på ett effektivt och glatt sätt.

3. Standardprodukter har förlorat sitt värde
Den klassiska taktiken var att skapa så kallade standardprodukter, produkter och tjänster som var gjorda för att kunna passa de flesta och som alla hade råd med. Idag går utvecklingen åt ett annat håll. Som tidigare nämnt väljer kunderna de företag som erbjuder valfrihet och det kommer även in i bilden här. Den produkt eller tjänst som är individanpassad är att föredra och ofta ser man att kunder antingen väljer det billigaste eller det dyraste för att det sticker ut mer och i många fall känns detta mer personligt också. “Mellan-produkten” faller lätt bort från kundernas synfält idag.

4. Betydligt lägre kundlojalitet i framtiden
Idag kan man se att kunderna inte är lika trogna längre. Den främsta anledningen till detta är att utbudet oftast är större än efterfrågan. Kunderna dras dit det bästa erbjudandet finns just för tillfället och tvekar absolut inte att byta leverantör så fort det dyker upp ett bättre alternativ. Omvärldsanalysen är för många en självklarhet men i och med kundernas vilja att ständigt byta leverantör blir den bara viktigare och viktigare. Tänk även på att vidga vyerna, det är inte bara inom den egna branschen som man kan hitta inspiration som kan leda till en förbättrad kommunikation.

Avslutningsvis, några frågor att ställa sig inom det egna företaget:

  • Hur bygger vi relationer med våra kunder för att sedan fördjupa dessa ytterligare?
  • Kommer vi ha de passionerade medarbetarna som företräder vårt varumärke utåt?
  • Hur kommer det att bli att bli i framtiden? Är det nischad marknadsföring som gäller eller kommer det i framtiden att återgå till massmarknadsföring? Vilket passar oss bäst?

Får ditt företag ihop de pusselbitar som leder till en lyckad kommunikation och nöjda kunder? Det gäller att identifiera de ständiga förändringarna på marknaden och följa de trender som är heta just nu, om ditt företag är redo att utvecklas i takt med dessa. Framtiden är ljus och den ligger i våra egna händer.

 

 

 

About Daniel Sarvid

Praktikant på Text100:s Stockholmskontor.
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Med sikte på framtidens kommunikation, är ditt företag trendigt nog?

  1. Pingback: Vill du praktisera hos oss under hösten? | Text 100 Stockholm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>