McDonalds senaste twitter-kampanj #Mcfail

När McDonalds i en av sina senaste marknadsföringskampanjer uppmanade människor att  under hashtagen #McDstories berätta om sina matupplevelser var väl tanken inte riktigt att matgäster och tidigare anställda skulle berätta hårresande upplevelser om naglar i maten eller att de gått ner 25 kilo, efter att ha slutat på McDonalds. Endast två timmar in på kampanjen hade så många mindre trevliga McDstories skrivits att snabbmatskedjan valde att avbryta den.

Ouch, #McDstories went #Mcfail kanske?

Det är väl just det, i sociala medier har vi, som min kollega i ett tidigare inlägg skrivit ” möjlighet att föra fram åsikter, väcka frågor eller bara dela med oss av våra liv. Vi är reportrar, redigerare, ansvariga utgivare och samtidigt kritiska granskare” och även om det här nog var mer tänkt som ett lättsamt initiativ så gick det helt åt skogen, kanske för att vi inte har så många minnesvärda McDonalds-upplevelser att dela med oss av?

För mig personligen är donken oftast 2 cheeseburgare on the go. Snabbt, billigt och enkelt.  Mer minnesvärt än så blir det tyvärr inte.

Jag undrar vad donken egentligen förväntat sig? Snyfthistorier om frierier eller timlånga reunion-middagar med vänner på McDonalds? Jag tror inte riktigt det.

Även om de flesta företag idag har Facebook-sidor och Twitter-konton och det finns många exempel på lyckade kampanjer i sociala medier måste företagen se över hur de kommunicerar i sociala medier. Jag tror företag tar sociala medier för ytterligare kanaler men förstår inte att i just dessa kanaler är det vi, marknaden, som har makten av hur deras varumärke framställs. Det gäller att kommunicera med oss på rätt sätt. Trots ett twitter-misslyckande har ju McDonalds Facebook-sida ändå nära 14 miljoner likes.

Vad kan vi då lära oss av det hela? Framförallt är det McDonalds avsaknad av lyhördhet som slår mig. Om de hade lyssnat på vad deras kunder pratar om idag hade det varit tydligt att de inte är intresserade av att lägga fram sina positiva ”McDStories”. Som så ofta i sociala medier gäller: Lyssna först – agera sedan.

Eller vad säger ni? Är inte sociala medier nästan de enda forumen där konsumenter faktiskt har större makt än företagen?

About Tamara Samadi

Tamara Samadi är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm.
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>