Kärt barn har många hashtags

Hon är på allas läppar, trendsättare på Twitter och måste väl ändå på rekordtid ha genererat nya anhängare till en Facebook-sida. Denna morgon möttes vi alla av nyheten – en  ny liten prinsessa är född!  Medielandskapet är något helt annat än när vi i Sverige senast upplevde kunglig nedkomst, vilket inte minst märks av i de sociala medierna som då inte existerade.

Hashtag-yra på Twitter
Det går inte att undgå att den stora snackisen på Twitter varit födelsen av vår tronarvinge. Vi vill alla dela och sprida att hon nu har kommit till världen och talesättet ”kärt barn har många namn” blev snabbt anpassat till det nya medieklimatet till ”kärt barn har många hashtags” På bilden nedan ser ni de hashtags som trendade i Sverige vid 10-tiden på förmiddagen den 23:e ferbuari, många på temat kunglig bebis som synes – och ett bevis på att många olika hashtags används parallellt vid sådana här tillfällen.

 

Fans-invasion på Facebook

Kungahusets officiella Facebook-sida har nu nära 50 000 fans – en ökning med ca 30 000 bara den 23:e februari, hisnande siffror. Kungahuset smartaste drag på länge måste ändå vara att själva publicera första bilden av den lyckliga familjen på den officiella Facebook-sidan. Inom loppet av två timmar hade bilden delats över 2 000 gånger, fått närmare 12 000 ”likes” och kommenterats av mer än 2 500 personer.

Företagen hakar på
Vissa företag såg förstås chansen att utnyttja tillfället och trenden som nu skapas av vår nya prinsessa. Vi kan bland annat se IKEAs erbjudande med spjällsängar eller företaget 3 som gratulerar de nyblivna föräldrarna med den vitsiga texten ”Grattis Viktoria & Daniel. Nu är ni 3”.

Sharing is caring

Dagens händelse är givetvis en exceptionell nyhet och få, eller snarare  inga, företag där ute kan matcha detta för att locka till sig anhängare  till sin Facebook-sida eller skapa uppmärksamhet. Men, jag vill ändå  lyfta fram något som jag ser som en avgörande del i att lyckas – nämligen att dela material som andra vill dela med sig av – som i det här fallet den första bilden på Facebooksidan. Att dela med sig av rätt material berör  och skapar en personlig relation. Det är ett vinnande koncept i sociala medier.

 

 

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>