Julklappstipsartjänster – får mig att tänka till om integrering och interaktion

Text100s_jultomte_funderar_på_integrerad_kommunikationAtt få hjälp med att lindra eller eventuellt lösa julklappsgisslet kan vara väldigt välkommet så här i slutspurten inför julafton. När jag i dagarna var ute och spanade lite efter innovativa och kul julkampanjer på nätet hittade jag just ett par sådana julklappstipsartjänster. Hur resultatet från dessa kampanjer faller ut återstår att se. PayPal har Julklappsgeneratorn på Facebook, där du får tips på julklappar till dina Facebook-vänner och Farsta Centrums Klappomaten finns både på nätet och fysiskt i köpcentrumet.

Jag valde att testa nätversionen av Klappomaten och imponerades över ett kul och snyggt manér med en ”maskin”, som manuellt måste ställas in med information om personen man vill ge klappen. Tycker dock att det är synd att konceptet inte tagits längre i sociala kanaler. Åtminstone en hashtag hade väl varit fint. Nu finns bara en väldigt statisk koppling till Facebook. Jag skulle också önskat mig lite mer interaktion med mig som kund, så att jag med säkerhet vet vad jag ger mig in på, vad som händer i de olika stegen och att åtminstone kunna få veta vad Klappomaten har kommit fram till. Jag har gjort två klappomat-körningar och fick två olika sms från dessa. Jag försökte mig på att, efter en vecka utan ytterligare återkoppling, ställa en fråga på Twitter, även denna förblir obesvarad.

Detta från början så lovande anslag öppnar för några frågor om vad som är viktigt när liknande kampanjer tas fram, som jag skulle vilja reflektera lite över.

  • Interaktivitet i utvecklingen
    De digitala och sociala medierna har en enormt stor fördel i att det går att få omedelbar återkoppling. Det går därmed att både få spridning för sin kampanj samtidigt som avsändaren får input till vad som bör förbättras eller förändras i en kampanj eller ett upplägg. Att vara lyhörd för kunders och påverkares åsikter och behov är ofta något som ger en positiv upplevelse och goodwill i digitala kanaler. Många företag tror att kunderna vill följa dem i sociala kanaler bara för att de gillar att tillhöra en grupp eller för att de vill associeras med varumärket, men studier visar att kunderna är mer kräsna än så – de vill få något ut av relationen, erbjudanden, information eller andra fördelar. Detta tycker jag att Klappomaten-kampanjen kunde utnyttjat. Jag hade gärna delat mina synpunkter direkt till Farsta Centrum (istället för att sura mig i en blogg :-) )
  • Kommunikationsmässig integrering
    Idag behöver så många kommunikationskanaler som möjligt vara öppna. Användarna bör kunna röra sig obehindrat över eller mellan kanalerna utefter eget val och vanor. Det går inte att styra in alla enbart på Facebook. Och ja, jag vet att det kräver resurser, att kanske inte organisationen är anpassad efter detta – Men, det är verkligen dags att hitta ett sätt att göra detta. För, gissa, kunderna pratar om er i dessa kanaler oavsett om ni finns där, bevakar eller svarar. Förändring är svårt (och gör kanske lite ont), men det finns mycket att vinna på att vara tillgänglig för kunder.
  • Kund-leverantörsrelation
    Och här menar jag inte julklappskunderna, utan beställaren av kampanjen. Jag skulle verkligen velat vara en fluga på väggen och höra de diskussioner som föregick och pågick under denna kampanj. Jag tror att det har varit lite av en dragkamp mellan vad kunden har velat uppnå; vilket jag antar är fler kunder i centrumet, och vad som var en bärande idé med kampanjen; vilket jag tror vara att få viral spridning av en kul och rolig idé med verkligt slutkundsvärde.

Testa gärna Klappomaten och hör av dig vad du tycker eller med tips om andra kul julkampanjer?

About Annika Jungeteg-Falkman

Annika Jungeteg-Falkman är ansvarig för Text100s verksamhet i Sverige, men också konsult med specialisering på B2B-området.
Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Julklappstipsartjänster – får mig att tänka till om integrering och interaktion

  1. home says:

    dqbzgjjeabbceuvyykbgdxpixatte

  2. home says:

    cvpxkchejncmehrmhsebibimzc

  3. home says:

    scnyxkluftwpuiuyybvmgwtrvpdmodj

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>