Instagram – mer än bara roliga filter?

Det är lätt att tro att Instagram hamnat i skymundan efter lanseringen av Pinterest. Men med 80 miljoner användare (enligt en mätning från juli i år) av Instagram så finns det klart stora möjligheter för företag att använda Instagram som PR-verktyg. Personligen tror jag att Instagram är lite underskattat då de flesta ser det som en fotoapp istället för ett socialt nätverk.

Instagram är ett nätverk som erbjuder olika foto filter och möjligheten att dela bilder med andra, du kan även gilla, kommentera och använda hashtags. När Instagram köptes upp av Facebook i april i år, samtidigt som appen blev tillgänglig för android-mobiler så fick den betydligt mer uppmärksamhet än tidigare. Idag har Instagram som tidigare nämnt, 80 miljoner användare jämfört med de tidigare 15 miljonerna i början av året.

Nog för att Instagram är väldigt populärt bland privatpersoner, men det finns även möjligheter för företag att ta plats på denna sociala mediescen. En del av företagen som redan snappat upp idén och gör ett bra jobb med att visa sig där och som du kan hämta inspiration hos är :
•    Starbucks : Starbucks har varit smarta genom att släppa in sina kunder i en värld som visar hur nya kaffesmaker  testas och väljs ut. Samtidigt visar de bilderna på Facebook vilket gör det möjligt för fler användare att kommentera  de nya smakerna och ta del av information.

•     MTV : MTV har ett ganska stort attraktionsvärde på Instagram med tanke på att de jobbar med många kända artister. Det är lockande att se bilder på artister i mer avslappnade och oförberedda miljöer. Här får man en chans att se kändisar på röda mattan, intervjuer, konserter och olika galor. Det blir ju extra intressant att följa MTV om man är ett stort fan av en viss artist/grupp i hopp om att kunna hitta en bild som kanske inte kommer ut i andra medier.  MTV kan erbjuda en lite mer ”behind the scene” –känsla, vad kan du erbjuda dina följare?

•    H&M : Klädföretaget visar upp deras senaste plagg och postar även bilder från mode events. H&M följer även personer som är associerade till modevärlden som exemplevis kända modebloggare och designers.  Dessutom anordnar de också tävlingar med hjälp av Instagram.

•    Mercedes-Benz : Mercedes-Benz visar upp sitt märke och deras nya produkter samt bilder från bilmässor och event.  De visar även  deras bilar i olika miljöer och länder från bilresor, vilket är både skickligt och visuellt lockande för de bilintresserade.
Instagram ger företag en chans att skapa bra PR genom en visuell och konstnärlig aspekt och kan på så sätt även nå ut till nya målgrupper som känner sig mer attraherade av det visuella.
Frågan är om detta är något svenska företag är intresserade av? Man kan använda sig av Instagram som verktyg ur ett kortsiktigt perspektiv som en del i en kampanj, men också ur ett längre som en del av hur du definierar ditt varumärke.
Här kommer ett par tips:
-    Visa engagemang.Var inte räddd för att trycka på ”follow”! Genom att du visar engagemang i andra användare så kommer du även att väcka intresse hos dig/ditt företag.

-    Interagera med målgruppen. Genom att gilla och kommentera  bilder kommer du att bygga en starkare relation med din målgrupp.

-    Använd hashtags. Var kreativ och använd olika hashtags för att hitta din målgrupp, men skapa också egna som folk kan relatera till ditt företag (som exempelvis H&M – #hm).

-    Anordna tävlingar. Be dina följare ta kort på något som relaterar till ert företag och erbjud dem priser.

-    Våga vara personlig. Trista bilder med tråkiga beskrivningar kommer inte att attrahera många följare. Våga vara personlig och använd humor! Även om ni vill framstå som ett professionellt företag, glöm inte att Instagram handlar mycket om det visuellt attraktiva. Anledningen till att någon väljer att trycka ”follow” på ditt företag är just för att det ska vara något som är intressant och roligt att följa.

-    Använd flera kanaler samtidigt. Lägg även ut bilden på din företagssida på facebook och genom twitter.

-    Tålamod och disciplin. Är man inte ett stort företag som exemplevis Coca-cola så får man inte 20.000 följare över en natt. Ge det tid och uppdatera med jämna mellanrum, utse någon Instagram-ansvarig på företaget. Att det inte uppdateras på en vecka och följarna sedan blir bombarderade med 10 nya bilder på en dag uppskattas inte i de flesta fall.

”En väsentlig del av kreativitet är att inte vara rädd för att misslyckas.” ~ Edwin H. Land

Lycka till!
/Nella, praktikant på Text 100 & Instagramfan

About Natanela Lisserow

Praktikant på Text 100
Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Instagram – mer än bara roliga filter?

  1. Emily Hagstedt says:

    Intressant artikel Nella! Mer sånt här!

  2. Jenny Asp says:

    Intressant läsning, riktigt bra och komprimerad text-I like!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>