I debatten om företags kundtjänst på Facebook glöms det viktigaste bort

OLYMPUS DIGITAL CAMERAI dag har det debatterats en del kring om det är rätt eller fel taktik av företag att ha kundtjänst på Facebook. På Resumé listade Emma Blom på Patchwork sju skäl till att inte ha kundtjänst på Facebook, som raskt fick svar på tal av Ida Ragnarsson på Good Old, som menade att företag måste finnas tillgängliga på Facebook om kunderna är aktiva där.

De två inläggen levererar kloka insikter men minst en väsentlig sak glömmer dock båda bort att förklara för läsaren.  Det viktigaste för företag att beakta är själva syftet med sin Facebooknärvaro – oavsett om man överväger att utvidga sin kundtjänst till Facebook eller ska utvärdera en kundtjänst som redan är etablerad där.

Detta gäller naturligtvis inte bara kundtjänst på Facebook utan alla kommunikationsaktiviteter som företaget väljer att lägga tid och pengar på. Utan att ha tydliga syften som stöttar företagets affärsmål blir det väldigt knepigt att avgöra vilka kommunikationsaktiviteter som är rätt att satsa på och därefter kunna utvärdera dem.

Här är några viktiga frågor som man bör tänka igenom innan man etablerar sin närvaro i sociala medier och även löpande:

  • Vad är det övergripande syftet med företagets närvaro i sociala medier?
  • Hur stöttar strategin för sociala medier företagets affärsmål?
  • Vad kan vi ge företagets målgrupper för mervärde genom sociala medier?
  • Hur prioriterar vi tid och resurser på bästa sätt för den strategin företaget väljer?
  • Hur skapar vi en enhetlig röst som speglar den bild vi vill förmedla?
  • Hur mäter vi att vi gör rätt saker?

Kommentera gärna om du kommer att tänka på fler saker!

About Malin Gerentz

Malin Gerentz är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och arbetar med kunder både inom B2C och B2B.
Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to I debatten om företags kundtjänst på Facebook glöms det viktigaste bort

  1. Pingback: Veckans höjdpunkter v.11 | Text100 Stockholm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>