Hur utbildar man personalen i sociala medier?

Sociala medier och andra digitala tjänster och verktyg blir en allt viktigare del av vad vi som PR-byrå levererar. Det är viktigt att alla medarbetare behärskar dynamiken i de nya sociala plattformarna – eftersom det nu är en så pass stor del av våra uppdrag så räcker det inte att fölita sig på bara en “digital expert” på kontoret. Det är många företag som vill utbilda sina medarbetare inom sociala medier idag och eftersom jag tycker att Text 100 är väldigt duktiga på just den här biten med utbildning så tänkte jag dela med mig av hur vi går till väga.

Det som gör utbildning inom sociala medier till en utmaning för många är att utvecklingen går så fort. Titta bara på Facebook, där tidslinjen revolutionerade mångas tillvaro för något år sedan och annonsformat som Facebook ads utvecklas snabbt hela tiden. Den snabba förändringstakten gör att en utbildning snabbt kan bli förlegad om den inte uppdateras. Dessutom måste vi kunna skilja på vilka som är bra eller mindre bra tjänster. Alla digitala tjänster och verktyg som lanseras är ju inte nödvändigtvis bra för företagskommunikation, och det är vårt uppdrag att också hjälpa våra kunder hitta rätt i denna digitala djungel.

För att garantera att vi på Text100 håller oss uppdaterade och håller hög nivå på kompetensutvecklingen på företaget har vi ett tagit fram ett utbildningsupplägg där vi drar nytta av att vi är en global organisation med olika styrkor på olika platser i världen. Vår utbildning innebär fem olika delar:

1) Tydliga målsättningar som uppnås genom certifieringar

På Text 100 har vi något som kallas Digital Certifications, vilket är ett system som används av alla våra 30 kontor runtom i världen. Systemet innebär att alla går igenom certifieringar i fyra steg, baserat på hur mycket man använder digitala plattformar, hur mycket man har levererat till våra kunder, samt vilka och hur många utbildningar man genomgått. Det funkar väldigt bra som både sporre och måttstock för att få folk att utveckla sina kunskaper inom det digitala.

2) Globala utbildningar genom digitala experter på våra olika kontor

På Text100 har vi ett antal globala experter inom digitala och sociala medier (en av dessa har vi faktiskt på vårt svenska kontor – Anders Lundin), som arrangerar kurser/utbildningar som levereras till alla våra kontor via videokonferens eller Webex. På detta vis uppnår vi en liknande kunskapsnivå bland de 30 kontoren världen över.

3) Lokala utbildningar via lokala experter

Många gånger finns det speciella lokala förutsättningar som skiljer sig åt länder emellan. Därför arrangerar vi också regelbundet lokala kurser som är anpassade efter vad som har hänt i den digitala världen på lokal nivå. Varannan vecka har vi lokala workshops på olika teman, ofta med digital anknytning. En gång per år har vi också en Digital Day, där vi under en heldag levererar olika kurser internt, som kombineras med praktiska case och diskussioner om utvecklingen av det digitala medielandskapet.

4) Externa talare / utbildningar

Vi PR-konsulter kan ibland behöva få input utifrån också, för att inte fastna i gamla spår. Därför satsar vi också på att ta in externa föreläsare med jämna mellanrum, för att garantera att vi lyfter huvudet ut ur vår egen PR-värld och får inspiration till vidareutveckling utifrån.

5) Webbaserad resurs: Marketing Profs

En av Text100:as största investeringar inom utbildning och kompetensutveckling har under det senaste året varit samarbetet med den webbaserade utbildningstjänsten MarketingProfs. På MarketingProfs levererar världskända experter inom sociala media, digitala tjänster och PR (däribland t ex Brian Solis) onlinekurser inom sina expertområden. Det kan vara allt från hur man får ut mest av en digital kampanj till hur man smidigast använder sig av digitala verktyg, samt mycket, mycket mera. Denna fantastiska utbildningsresurs har gjort det möjligt för oss på Text100 att garantera att alla konsulter, världen över, håller en liknande kunskapsnivå och dessutom själva kan anpassa respektive kontors utbildningsplan efter de behov som finns och välja och vraka bland lätttilgängliga kurser.

Utbildningsupplägget visar vad vi på Text100 gör för att garantera att våra konsulter håller en hög nivå gällande kunskap kring digitala tjänster och däribland sociala medier.  Vi utbildar också ofta andra företag inom sociala medier.

Hur gör ni själva för att utbilda personalen i nya, digitala medier? Har ni några bra tips?

About Natalie Majerski

Natalie är kommunikationskonsult på Text100 och arbetar med kunder både inom B2C och B2B. När hon inte arbetar är hon en inbiten kulturnörd med viss tyngdpunkt på musik och film.
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>