Hur kan Vine användas av företag?

Eftersom jag nyligen varit på semester så är jag lite sen till “Vine-festen”, men tänkte ändå skriva några rader om mina tankar om den nya tjänsten och hur den kan användas. Vine är alltså en ny iOS-app, som introducerats av Twitter. Appen låter dig spela in och dela ett sex sekunders (eller mindre) videoklipp som kan loopas om och om igen. Ett försök att etablera “Instagram för video” med andra ord.
Enkelheten i att spela in och dela mobila videoklipp är den stora fördelen. Klipp spelas in genom att peka på skärmen och stannar när du tar bort fingret. Flera olika klipp och stillbilder kan kombineras till en sex sekunders film på ett enkelt sätt. När du har spelat in klippet kan du ladda upp den till Vine, samt dela på Facebook och Twitter. För närvarande är Vine endast tillgänglig för iPhone / iPad, men en Android version ska vara komma snart.

Vad kan man säga med ett sex sekunders videoklipp?

Många ställde samma fråga om Twitter i början - vad går det att säga på 140 tecken egentligen? Tillräckligt mycket för att få ett gigantiskt genomslag har det visat sig. Faktum är att just storleken på ett sex sekunders videoklipp är det som gör det så användbart. Ibland kan det vara besvärligt att dela större videoklipp från en mobil enhet, men ett sex sekunders klipp är tillräckligt litet att ladda upp även med relativt liten bandbredd. Med dagens ökande “webbotålighet” är många sannolikt mer villiga att se ett klipp om de vet att det är begränsat till sex sekunder – omdelbar belöning utan att behöva titta igenom en lång inledning.

Hur kan företag använda Vine?

Går det då att använda Vine för PR och företagskommunikation? Samma svar gäller Vine som många andra sociala medier: Ja, men bara om du kan tänka på något genuint annorlunda, roligt, intressant, informativt eller kreativt sätt att använda plattformen. Några exempel på användning har redan framkommit, även fast det fortfarande är på ett experimentsstadium:

Några exempel på hur du kan använda Vine för företagskommunikation:

Många av reglerna för Vine gäller även för användning av “vanlig” video för företagskommunikation. De stora skillnaderna ligger i att det går snabbare och enklare, både för företaget och för dess målgrupper, att dela klipp, samt att klippen är betydligt kortare än annars. Det resulterar i att Vine är särskilt lämpligt för några typer av aktiviteter:

  • Visa korta teasers som bygger upp spänningen inför en lansering, event
  • Bjud in målgrupper till att dela videos på olika teman på en aggregator-sajt. Korta videos är enkla att dela, vilket  gör dialog med hjälp av video enklare än tidigare
  • Dela korta snapshots från t ex events och lanseringar
  • Gör ditt företag mer personligt genom korta videos med personalen som visar era kärnvärden
  • Visa korta klipp när dina kunder använder produkterna på olika och annorlunda sätt
  • Tävlingar med hjälp av filmerna – låt folk t ex gissa var ett klipp filmats eller vad temat för en film är
  • Det finns stor viral potential i Vine pga de korta klippen och enkelheten att dela dem på sociala plattformar. Planera därför i förväg vilka som är företagets avgörande ögonblick som passar i en sex sekunders video
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>