Hur inflytelserik är du på Twitter?

I en uppföljande studie av rapporten ”Twiplomacy” så har det visat sig att Twitter-användare som följer de största bolagen på den sociala plattformen är mer inflytelserika än majoriteten av alla ”twittrare”. Burston-Marsteller, som ligger bakom den här studien, menar att de som följer Global Fortune-bolag är hela 3 274 gånger så inflytelserika som den genomsnittliga Twitter-användaren, skriver Resumé.

Att fler och fler hittar ut i de sociala medierna vet vi alla om som dagligen befinner oss där, och företagen börjar bli medvetna om detta också när de planerar sin strategi för sin närvaro på plattformar som Facebook och Twitter. Helena Olsson menar även det då hon i Resumés artikel  beskriver det som att företags närvaro på Twitter gör det möjligt för företag att nå en bredare publik, något som särskilt amerikanska företag uppfattat.

network

Helena Olsson säger att för att effektivt kunna locka inflytelserika följare så går det att lära från de stora globala företagen. För att kunna göra detta så menar hon att ett fokus ska ligga på en övertygande storytelling och ett lyhört engagemang och stöd via köpt media.

Det här är intressant ur ett PR-perspektiv och något som jag anser fler kommunikatörer och PR-utövare bör anamma i sitt dagliga arbete i en digitaliserad värld där närvaro är så viktigt. Vi har tillgång till olika verktyg för att kunna göra analyser för vad som är trendigt och skrivs om på internet – exempelvis i de sociala medierna. Det som yrkesutövarna ska vara medvetna om är sin målgrupp och hur denna ska nås på bästa och det mest effektivaste sätt. Att följa, engagera sig och nätverka med inflytelserika människor är A och O för att bredda sitt kontaktnät och skapa relationer.

Den uppföljande studien visar bland annat att om du är i IT- och fordonsbranschen så ökar dina chanser till stort genomslag på nätet, och möjlighet att nå nya kontaktnät, eftersom dessa branscher ofta har många inflytelserika följare. Om du däremot befinner dig i exempelvis hälso- och detaljhandelsbranschen så är chansen till ordentligt genomslag på nätet mindre, eftersom dessa branscher oftast har mindre inflytelserika följare.

Burston-Marstellers studie visar att över hälften (54%) av dessa inflytelserika Twitter-användare kommer från USA. När det kommer till min egen användning av Twitter så brukar jag noggrant överväga vilka jag följer och varför. Vad får jag ut av att följa en specifik person eller företag? Är det en bekant eller vän? Arbetskollega? Potentiell kund? En potentiell framtida arbetsplats? Jag varierar mellan journalister, professionella yrkesutövare inom kommunikationsbranschen till sportprofiler och ”vanliga människor”. Att ha goda relationer till sina följare tycker jag är viktigt oavsett vilka jag följer och som följer mig, och är något alla dessutom vinner på.

Hur ser din digitala närvaro ut?

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Hur inflytelserik är du på Twitter?

  1. home says:

    ceqmqgeouwsniuqyfkmvphyqy

  2. home says:

    zlyxtmfyobkgvcxsrjjktzyvpxmzhr

  3. home says:

    jeqnmewkowtkhuampjxaiki

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>