Grattis YouTube!

I dag firar webbplatsen YouTube sin sjuårsdag med att, inte helt oväntat, publicera en film om webbplatsens sjuåriga historia på just YouTube.

Som webbplats är YouTube en riktig framgångssaga. Kort efter den officiella lanseringen 2005 visades åtta miljoner filmklipp per dag, i januari i år hade siffran stigit till så mycket som fyra miljarder. Med tanke på att världens internetanvändare bara uppgår till drygt två miljarder, och få av dessa sannolikt är inne på YouTube dagligen, är siffrorna häpnadsväckande. Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2011 besöker endast 15 procent av internetanvändarna i Sverige YouTube dagligen även om så många som 80 procent gjort det någon gång. Att det laddas upp sju timmar film varje minut från olika håll i världen talar också sitt tydliga språk. Det finns onekligen en hel drös YouTube-fanatiker där ute.

YouTube har blivit ett viktigt verktyg för både företag och privatpersoner som vill bygga sina varumärken. Simon Sundén skrev tidigare i år en bloggpost om Sveriges 50 största YouTube-kanaler. Här finns både privatpersoner och företag. Det är tydligt att vissa konsumentrelaterade branscher, som exempelvis gaming, ligger väldigt långt fram när det gäller varumärkesbyggande med hjälp av YouTube. Tobias “Tejbz” Öjerfalk toppar listan och har i dag nära 500 000 prenumeranter på sin kanal och 75 miljoner (!) videoklippsvisningar. Bland företagen så är det tydligt att deras populäraste kanaler är de som profilerar produkter eller varumärken – och inte hela företag. Exempel på populära sådana är exempelvis Battlefield och Sony Ericsson Xperia.

Själv tillhör jag inte YouTubes allra mest hängivna skara, i alla fall inte ännu. De gånger jag besöker YouTube är det ofta i sällskap med andra mer rutinerade YouTube-fluktare eller så agerar jag efter tips från vänner och bekanta. Och det är just det som gör YouTube till en så lysande kommunikationskanal. En mindre skara personer sprider ett klipp som de tycker är bra, roligt eller rentav idiotiskt till sina vänner via e-post, Facebook, Twitter och andra kanaler, vilka i sin tur sprider det vidare i sina respektive nätverk. Ett bra klipp når därför ofta långt många fler än endast de dagliga användarna.

Om man som marknadsförare eller kommunikatör ännu inte ser YouTube som en självklar kommunikationskanal för företag är det hög tid att tänka om, särskilt om konsumenter är en viktig målgrupp.

About Malin Gerentz

Malin Gerentz är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och arbetar med kunder både inom B2C och B2B.
Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Grattis YouTube!

  1. Malin Gerentz says:

    Till er som vill veta mer om marknadsföring på YouTube kan jag också tipsa om följande artikel: http://internetworld.idg.se/2.22568/1.447412/guide-sa-marknadsfor-du-pa-youtube

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>