Fetaostens dag!

Det finns dagar som vi kanske inte kan återge exakta datum på men när det visar sig att de är här, eller närmar sig, vill vi gärna vara med och fira. Ni känner väl alla igen dagar som Våffeldagen, Kanelbullens dag eller Fars dag? Något som kanske alla inte vet är att idag är det inte en helt vanlig måndag, även om regnet faller som vanligt. Nej, det är fetaostens dag! Som ostälskare blir jag självklart glad över att få en ursäkt till att piffa till dagens middag med lite fetaost, på samma sätt som vi är många som unnar oss en lite längre eftermiddagsfika på Kanelbullens dag. Men, det är ju även tydligt att det ligger ett företag och någon sorts kommunikationsstrategi bakom dessa dagar med syfte till att få oss att uppmärksamma en produkt, ett varumärke eller en fråga.

Det finns mängder av dagar vi skulle kunna uppmärksamma, men var i ligger framgångsfaktorerna egentligen? Jag skulle vilja punkta upp några frågor man som företag bör fundera på om man vill etablera, och bibehålla, en dag:

  • På vilket sätt ska vår nya dag engagera och vilket är syftet med dagen?
  • Gör vi materialet som vi tillgängliggör attraktivt för användarna att dela?
  • Har vi resurser och vilja att arbeta långsiktigt och kontinuerligt?

 

Jag vill påstå att fetaosten inte kommit lika långt som kanelbullen, men i rättvisans namn så har kanelbullen lite försprång då dagen instiftades av Hembakningsrådet redan 1999. Fetaosten är dock något på spåret. De har en speciell webbsida med erbjudanden och recept med produkten, ett facebook-event där man kan anmäla sitt deltagande och en hashtag på twitter (#fetaostensdag) där vi med hjälp av Instagram kan tävla med våra egna fetaostbilder och vinna priser.

Det jag skulle vilja se mer av är varför detta ska engagera mig mer än att jag gillar ost? Var finns inspirerande eller roliga filmer eller bilder som jag kan dela? Och, det långsiktiga arbetet: Fontana har fångat mitt intresse, hur kommer de nu göra för att behålla det?

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>