En titt i spåkulan: Vad händer inom sociala medier 2013?

2012 var året då vi fick se både mognad och explosion på ett flertal sociala medieplattformar. Facebook passerade en miljard användare och får stå för mognaden, medan bildplattformarma Pinterest och Instagram snabbt har blivit en ny samlingsplats för allmänheten.

Så vad har vi att se fram emot under 2013? Hans Kullin har tagit fram en samlingspost där flera personer inom branschen bidrar med sina profetior för nästa år, där ett bidrag från mig också finns med. Här följer en lite mer utvecklad version – det är bredare trender och tankar om vad företagen måste ta hänsyn till under det kommande året:

1) Make it eller break it för Facebook

För Facebook var 2012 ett stort år: Man passerade äntligen 1 miljard användare. Samtidigt har Facebook öppnat annonskranen ytterligare; införandet av Promoted Posts har gjort att företag har sett statistiken på antalet post views (dvs de som faktiskt ser din post som lagts upp) har gått ner. Facebook har anklagats för  att ha förstört sin news feed med flit för att få företag att annonsera mer för att öka synligheten. Samtidigt hörs allt fler upprörda röster från användare om att “det är för mycket reklam på Facebook nuförtiden”. Även förändringen av Edgerank-algoritmen har gjort att upprörda röster från användare hörts. Facebook balanserar just nu farligt nära gränsen att favorisera annonsörerna alltför mycket på bekostnad av användarna. Om användarna börjar försvinna så kan det gå snabbt utför även med annonsörerna. Än så länge pekar inget på användarna försvinner dock, men 2013 tror jag blir ett avgörande år för Facebook. Ska Facebook lyckas hålla användarna nöjda samtidigt som de utvecklar annonsfunktionerna och fortsätter förändra news feeden?

2) Bildstrategier blir vanligare på företagen

2012 var bildernas år. Pinterest kom in på ComScores lista över världens 50 mest besökta webbsidor, idag har de nära 30 miljoner besök per månad. Under året lanserades också den nya funktionen Pinterest för företag. Tillväxten av bildplattformarna Instagram och Pinterest tillsammans med befolkningens vilja att dela bilder gör att många företag behöver ta fram en mer strukturerad bildstrategi. Många företag är fortfarande i en tidig “prövofas” i sitt användande av bilder, men den snabba tillväxten medför nya affärsfördelar i att använda bilder för företag. Beslut behöver tas och en tydligare strategi måste sättas upp: Vilka bildplattformar ska användas och vad vill man förmedla och uppnå genom att dela bilder? Hur kan målgrupper aktiveras på bildplattformar? Till vilka egna plattformar vill man driva trafik från bilderna och hur leder man besökaren till köp genom att bilder delas på rätt sätt?  Hur bilder används och delas behöver bli en tydligare del av strategin.

3) Trans media storytelling slår igenom

Är ni också trötta på #snökaos? Inte själva kaoset alltså, utan lavinen av bilder och videos som ska visa det på Facebook och Twitter. Men det är inte bara ett faktum att det kan bli för mycket – det är även ett tecken på att behovet av att berätta en story genom många olika medier har blivit en del av svenska folkets vardag.

Under 2013 tror jag att fler företag kommer att ta fasta på detta genom det som kallas Trans Media Storytelling. En kraftfull story skapas och innehållet drivs och utvecklas tillsammans med communityn på olika plattformar. En bloggpost leder till en YouTube-film som går vidare till hashtag-diskussion på Twitter och allt styrs vidare till en Instagramtävling som postas på Facebook.

Trans media storytelling som begrepp är inte nytt – det har talats om det då och då under de senaste åren, men det har oftast varit mer snack än verkstad. Så varför tror jag att det ska lyfta nu då? Framförallt så är det viljan hos människor att själva vara med och bygga storys i sociala medier som har ökat och mognat. Den ökade användningen av bilder och video tillsammans med gamificationtrenden är också en del av det – det blir så mycket enklare att berätta en stark story genom mer visuella mediaformat som också enkelt kan delas. Det här leder också till stora möjligheter för företagen som kan engagera användarna till att vara en del av att bygga den storyn.

2013 blir story och innehåll viktigare än plattform.

Det är vad jag tror. Vad tror du?

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>