Credible marketing?

Content Marketing är ett buzzword som har figurerat ett tag nu som förenklat uttryck handlar om att nå sin målgrupp med innehåll som är relevant för dem. Vad tror ni om att vi tar steget till nästa buzzword som skulle kunna vara Credible Marketing?

Att kommunicera innehåll som är relevant för målgruppen är en avgörande del i all typ av kommunikation, utan relevans så förlorar man väldigt snabbt uppmärksamheten från publiken. Men, jag skulle vilja slå ett slag för en del i detta som inte alltid diskuteras lika flitigt – vikten av att vara trovärdig som avsändare av innehållet i kommunikationen. Utan trovärdighet så tappar man lika snabbt uppmärksamheten som vid brist på relevans, om man ens lyckas få den från första början.

 

content-marketingJag tror, och hoppas, att vi ser en utveckling med en mer kritisk publik vilket bland annat gör att företag måste vara mer kritiska mot sitt eget agerande och ifrågasätta varför just vi gör detta och vill kommunicera detta budskap.

Trovärdighet är lite knepigt och även med gott uppsåt så kan resultatet ibland inte bli så som man hade tänkt sig. Mia Skäringer kanske menade precis varje ord av det hon skev i debattartikeln som publicerades av Aftonbladet och ämnet som sådant är bra att lyfta fram. Trots detta hamnade diskussionen och fokus på trovärdigheten eftersom man kunde uppleva det som om debattartikeln var köpt av Proviva, vilket slutligen gjorde att Mia valde att avsluta det samarbetet.

Vad tror ni? Är trovärdig marknadsföring nästa grej vi kommer snacka om eller är det till och med mer självklart än Content Marketing så att ni alla där ute redan tänker på det i er kommunikation?

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>