Case Ving – här är sociala medier centralt i webbstrategin

Fotograf: Joakim Borén

Köpbeteendet i resebranschen har förändrats dramatiskt under de senare åren. År 2002 bokades 20 procent av resorna över nätet och 2011 var den siffran uppe i 62 procent enligt Vagabonds Resebarometer. För reseföretagen har det blivit en fråga om överlevnad att anpassa sig till den nya verkligheten. Ett företag som har insett detta är researrangören Ving, som enligt en artikel i dagens Computer Sweden är uppe i hela 70 procent webbaserad försäljning. Som en del av den webbaserade satsningen har Ving slutat att trycka kataloger samt dragit ner på antalet fysiska butiker från 54 till tre stycken – något som kan verka kontroversiellt då många reseföretag har sett både katalogen och den fysiska butiken som viktiga varumärkesbärare, vilket kanske håller på att förändras.

Sociala medier är en viktig komponent av Vings webbstrategi – inte bara som trafikdrivare, utan även som relationsskapare och varumärkesbyggare. Ving är aktiva på ett flertal olika sociala kanaler idag:

Ving på Twitter – här har de drygt 4000 följare idag. På twitterkontot tipsar man om resor, tävlingar och besvarar frågor.

Vingbloggen – här förmedlas lite längre reseberättelser, beskrivningar av resmål och artiklar. Ett stort fokus läggs på bilder och foton som ska förmedla reslust och längtan efter att resa.

Ving på Facebook – Ving har drygt 130 000 likes på Facebook och en aktiv community. Ving uppmanar till att dela med sig av resetips, vilket många också gör. Här förs merparten av dialogen.

Ving på YouTube – här visas framförallt filmklipp från olika semesterorter, där man som besökare i förväg kan få se hur olika resmål med hotell och omgivningar ser ut – vilket också bidrar till ökad inspiration och reslust.

Ving på Instagram – som reseföretag är det nästan ett måste att finnas på Instagram idag. Den inspiration och reslust som starka bilder föder, parat med den stora ansvändarbasen och den virala effekt bilder ofta kan få här, gör plattformen närmast oumbärlig. Bilder kan förstås korspostas till blogg, Facebook och Twitter.

Vings appar – Ving har helt klart förstått det här med att för en ständigt ökande andel smartphone-användare så är appen den bästa vännen. Här finns en app för bokningar genom mobilen/surfplattan, en “lek-app” för barn och en app för att upptäcka matupplevelser på resmålen. Funkar både för iOS och Android.

Viss kommunikation och aktiviteter sker naturligtvis på flera plattformar samtidigt. Exempelvis använder sig Ving av tävlingar som ett återkommande moment och har till och med skapat en särskild tävlingssida där man kan se vilka olika tävlingar som äger rum just nu.

Det som jag blir så glad över när jag tittar på Vings sociala närvaro är att det verkligen är en del av deras övergripande strategi – det är inte bara en påklistrad kanal som skapats för sprida innehåll så högljutt som möjligt. Det finns en tydlig idé om vad de vill förmedla, hur relationer ska byggas, vart de vill driva trafiken och vilken call-to-action de vill uppnå hos besökarna.

Det finns också både ett långsiktigt och ett kortsiktigt fokus med webbnärvaron. Det långsiktiga driver inspiration och reslust hos besökarna, samtidigt som en relation byggs upp genom att hela tiden bjuda in till dialog. På samma gång så finns det direkta säljfokuset fortfarande där – genom att exempelvis göra det enkelt att boka direkt genom appen i mobilen och länka direkt till bokningssajten vid rätt tillfällen så gör man det tydligt hur man går från reslust till bokning.

Det är kul att se det nya digitala Ving – och jag får utan tvekan lust att resa!

Tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Case Ving – här är sociala medier centralt i webbstrategin

  1. Göran Larsson says:

    Roligt att läsa om Vings framåtanda på detta område – kör hårt!

  2. Anders Lundin says:

    Tack, det var roligt att höra!

  3. Ulrica says:

    Tack för superbra case som jag kunde använda i mina universitetsstudier. Thx!

  4. Ted says:

    tfhanks for the great info

  5. Steward says:

    thanks for the grreat info

  6. Dillon says:

    thaqnks for the great info

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>