Case Salomon: Så använder du ambassadörer för ditt varumärke

Bloggen har kommit en lång väg som kommunikationsverktyg sedan John Barger för första gången myntade uttrycket “weblog” redan år 1997. Hur företag använder bloggande i sin kommunikation har också utvecklats betydligt under den tiden. Allt fler företagsbloggar som har ambitionen att vara något mer än bara en marknadsföringsmegafon kommer till, vilket är positivt för både företag och läsare.

Det är ofta stora skillnader på hur B2B-företag och B2C-företag använder bloggande i sin kommunikation. För B2C-företagen handlar det oftast om att antingen presentera produkter på ett eller mindre kreativt sätt eller att bygga relationer med  andra bloggare  som skriver om deras typ av produkter. Ytterligare ett fenomen som vi börjar ser allt mer inom bloggandet är användandet av ambassadörer. Personer som är välkända eller har byggt upp trovärdighet inom ett område används för att profilera produkter där de använder sin egen trovärdighet för företagets produkter.

Eftersom jag privat är lite av en löparnörd så läser jag ibland löparbloggar. Det är ett område där företagen kommit relativt långt i användningen av ambassadörer för sina varumärken. Ett bra exempel är företaget Salomon, som säljer outdoor-produkter. För att sälja sin serie av terränglöpningsskor så har de skapat en löpartour, Salomon Trail Tour, där det ingår ett antal terränglopp i Sverige. De har också anlitat ett knappt tiotal av Sveriges främsta terränglöpare, som ingår i Salomon Trail Team och bloggar om sitt löparliv, tävlingarna och utrustningen de använder.

Det som gör satsningen så framgångsrik är att Salomon har utgått från löpare som både är i främsta eliten inom terränglöpningen och sådana som har framgångsrika löparbloggar för allmänheten. Andreas Svanebo är just nu en av Sveriges främsta terränglöpare och blev nyligen en del av Salomons team. Miranda Kvist, som också är en av Salomons ambassadörer, är även hon en duktig löpare, men är kanske ännu mer känd för att driva en av de mest besökta löparbloggarna i Sverige som skrivs för alla som är intresserade av löpning.

Den här kombinationen av både elitlöpare och löpare som har en bredare närvaro inom bloggar och sociala medier skapar både en hög trovärdighet och stor spridning av företagets varumärke, produkter och  budskap. Många företag kan lära av detta!

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>