Andra sidan

Med två och ett halvt år av journalistikstudier ville jag bredda mina kunskaper på ett annat kommunikationsområde. Jag har under en tid varit nyfiken på PR-branschen men inte riktigt vetat vad det handlat om. Tre dagar har nu gått sedan jag ”bytte sida” och klev in på kommunikationsbyrån Text100 där jag möttes av ett varmt välkomnande, stort engagemang och nybryggt kaffe.

Jag heter Jenny och premiärbloggar som ny praktikant på Text100, som inte bara Bild Jennyär en PR-byrå utan mycket bredare än så. Här jobbar vi med alltifrån internkommunikation, till bloggar, Facebook och sociala medier. Konsulterna på Text100 hade verkligen planerat min ankomst och jag är redan efter kort tid delaktig i olika kundteam. Här kommer jag kunna överföra mina teoretiska kunskaper till praktiskt handlande för att skapa kreativa lösningar, vilket Text100 är experter på.

På vilket sätt skiljer sig journalistiken från pr-branschen? PR skiljer sig en hel del från den ”traditionella” journalistiken som jag är van vid. Här handlar det inte bara om personliga möten och skrivande. Det är en annan typ av kontakt med kunder, vilket kräver en viss kännedom om hur ett företag fungerar. Det är också många fler kommunikationsmöjligheter än vad den endast skrivna journalistiken använder sig av, såsom event och kampanjer i sociala medier.

Journalistiken står inför många tuffa utmaningar i framtiden. Papperstidningen är hotad av den digitala utvecklingen och på många redaktioner diskuteras det kring hur man kan börja ta betalt för digitala tjänster. Med detta som utgångspunkt är PR- branschen mycket inressant för mig i framtiden då det mesta sker digitalt. Och som Ida Rosén tidigare skrivit gällande vikten av att sticka ut anser jag att bredda sig som student är viktigt, därför var en kommunikationsbyrå och Text100 ett självklart val.

Ur mitt framtidsperspektiv är PR det kommunikationselement som ligger i framkant och som kommer locka fler och fler journalister. Jag tror att journalister och PR-konsulter kommer samarbeta ännu mer än de gör idag. Journalister hjälper PR-konsulter med pressmeddelanden och PR-konsulter hjälper journalister med den tekniska biten, såsom webben. Framtidens kommunikationsmelodi kommer handla om att ge och ta och ni kommer definitivt få se mer av mig här på bloggen. Med det sagt ser jag förväntansfullt fram emot 10 givande veckor på Text100.

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>