3 tips för ett lyckat pressmöte

En tjänst som vi erbjuder är att anordna pressmöten, till exempel vid lanseringar av nya produkter eller tjänster. Generellt sett är pressmöten ganska svåra att genomföra med ett önskvärt resultat. Detta kan såklart bero på flertalet faktorer, men någonting som vi ofta diskuterar på vårt kontor är det att journalister idag är under mycket hårdare tidspress och måste leverera precis hela tiden.  Detta gör att de helt enkelt inte har tid att gå iväg några timmar. Personligen tycker jag  det här är en ganska tråkig utveckling ,då det både är givande och riktigt trevligt att vara med på möten mellan företag och journalister, men det är en verklig utveckling som man behöver ta i beaktande.  1926911_10152072678627911_1660486752_n

Trots att jag nu kanske målar upp en ganska dyster bild av pressmöten så går de absolut att genomföra, och med fantastiska resultat. Jag tänkte här komma med tre korta tips på vad som kan vara bra att tänka på som företag för att säkersälla att pressmötet blir precis sådär bra som man önskat sig.

1. Mervärde 

För att journalisterna ska ta sig tid och faktiskt fysiskt ta sig till ett möte, vill man kunna erbjuda någonting extra som inte går att bara läsa sig till i ett pressmeddelande. Det kan vara att få känna och klämma på en produkt eller träffa en spännande representant från företaget som annars kan vara svår att få direktkontakt med.

2. Timing

Det här med timing kan vara lite knepigt. Det ska passa i tiden för företaget som lanserar, men heller inte krocka med annat som händer i omvärlden. Att planera in ett presmöte samma vecka som den samlade journalistkåren är bortrest på en viktig branschmässa är knappast att rekommendera. Så att hålla koll på mediekalendrar är en viktig del av vårt uppdrag. Allt kan man heller inte förutspå, som till exempel trafikkaos som gör det svårt för folk att ta sig till mötet, eller plötsliga sjukdomsfall. Men, det finns en hel del aspekter som man faktiskt kan tänka på varav det ena är att göra det så enkelt som möjligt för journalisterna att komma förbi. Av erfarenhet så är en dragning över lunch inne i stan ett bra alternativ då det inte tar så mycket av arbetstiden från journalisterna.

3. Påminnelser

Se till att ni har framförhållning när ni planerar ett pressmöte. Om ni väljer att maila ut en inbjudan så kan den lätt drunkna i överfyllda mailkorgar. Det är därför viktigt att följa upp med telefonsamtal och även att det finns tid för att skicka om inbjudan, och följa upp ytterligare några gånger. Ha gärna som målsättning att en första inbjudan inte ska gå ut senare än två veckor innan planerat datum för pressmötet.

 

Dela gärna med er av era egna erfarenheter eller hör av er till mig om ni är intresserade av att höra mer om hur vi arbetar kring pressmöten.

About Isabelle Evers

Isabelle är kommunikationskonsult på Text100 i Stockholm och även ansvarig för kontorets Digital Dog, Rufus.
Tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>