10 tips för att skapa dialog i din LinkedIn-grupp

Det råder ingen tvekan om att LinkedIn har tagit positionen som en av de ledande sociala plattformarna för B2B-kommunikation. LinkedIn har idag cirka 150 miljoner användare och plattformen används nästan uteslutande för affärskontakter och affärskommunikation, vilket gör det till ett mycket kraftfullt verktyg för B2B-kommunikation. Ytterligare ett bevis på detta är den rapport som HubSpot nyligen presenterade, som säger att LinkedIn är nära 300 procent mer effektivt när det gäller att generera leads, jämfört med Facebook och Twitter.

Ett av de kraftfullaste verktygen för att utveckla en LinkedIn-community är grupperna i LinkedIn, som ofta fokuserar på ett ämne, ett företag eller en produkt. En LinkedIn-grupp är en community med en viss typ av medlemmar med gemensamma intressen, precis som en Facebooksida är. Därför är flera av principerna för “Community Management” relevanta för både Facebook och LinkedIn, men det finns naturligtvis plattformsspecifika skillnader och även skillnader i målgrupper som gör att man måste tänka på olika sätt på LinkedIn och Facebook.

Det vissa företag kan tycka är svårt är att skapa en kontinuerlig dialog i en LinkedIn-grupp, så att det inte bara envägskommunikation. Efter min egen erfarenhet av att hantera LinkedIn grupper, skulle jag vilja ge några råd på vägen om hur att skapa en användbar dialog i din LinkedIn-grupp:

1) Ge intressant innehåll som gruppmedlemmarna kan diskutera. I LinkedIn-grupper finns det verktyg för att lägga till nyhetsfeeds från olika webbplatser och bloggar via RSS. Utnyttja dem för att skapa flöden som är relevanta för din grupp och ställ engagerande frågor om vad de tycker om innehållet för att uppmuntra dialog.

2) Använd LinkedIn Polls för att starta en undersökning inom gruppen. LinkedIn Polls är en applikation som du lägger till via app-biblioteket i LinkedIn, som gör det enkelt att genomföra undersökningar och samla in data från gruppmedlemmarna på LinkedIn.

3) Initiera en tävling anslutning till en LinkedIn Poll. Låt alla som deltar i undersökningen tävla om att vinna en produkt eller pris. Tävlingar fungerar även med “vanliga” LinkedIn-poster, där alla som skriver en kommentar till posten kan tävla om ett pris. Tävlingar är enkelt och fungerar ofta oerhört bra i sociala medier  – och det gäller även för LinkedIn.

4) Engagera samarbetspartner i gruppen. Om du är ett B2B-företag som säljer främst via partners kommer de förmodligen att vilja profilera sin expertis i gruppen för att visa att de är kunniga på området. Kontakta dina partners och tydliggör möjligheten för dem. Men klargöra att gruppen inte är för deras marknadsföring, men för diskussioner.

5) Kolla LinkedIn Answers om det finns något innehåll som berör din grupps ämne. Länka dessa diskussioner till din egen grupp – detta kan öka dialogen och även locka nya medlemmar.

6) Installera LinkedIn-applikationer som låter dig dela innehåll från andra plattformar, såsom SlideShare, YouTube, Twitter, etc. Detta görs antingen i LinkedIn app-biblioteket eller direkt i inställningarna där LinkedIn kan integreras med andra plattformar.

7) Skicka e-postmeddelanden till gruppmedlemmar när en ny diskussion publiceras – om de inte kollar LinkedIn ofta vet de annars inte när en ny diskussion startas.

8. Använd funktionen Manage Templates för att skapa välkomstmeddelanden för nya medlemmar, som uppmuntrar till dialog och till att dela intressanta länkar om innehållet, samt länkar till eventuella andra sociala plattformar.

9) Dela information om gruppen  även i personliga möten. LinkedIn-gruppen bör inte bli en egen viruell silo – den måste vara kopplad till företagets verksamhet. Passa därför på att visa  gruppen vid kundmöten,  på konferenser etc och referrera till intressanta diskussioner som sker där.

10) Skapa ett forum för gruppens medlemmar att träffas i verkliga livet. Genom att få gruppmedlemmarna att lära känna varandra på riktigt, kan du skapa en mer naturlig dialog. När du har tillräckligt många medlemmar, kan du bjuda in dem till exempelvis ett återkommande frukostmöte med ett speciellt tema. Det kan kombineras med att en affärspartner får tillfälle att presentera något relaterat till ämnet.

Det var några av mina tips för att skapa dialog i en LinkedIn-grupp – har du fler idéer?

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>